Vishing jak jej možná neznáte

vishingVishing, voice phishing nebo prostě phishing přes telefon je technika používaná v rámci sociálního inženýrství, kdy se útočník snaží druhou osobu přimět k poskytnutí informace anebo provedení určité akce.

Dle posledního výzkumu skutečné úrovně kybernetické bezpečnosti v organizacích v ČR se s vishingem během roku setkala témě třetina organizací a pětina se s ním setkala dokonce i opakovaně.

Donedávna představovala čeština pro útočníka určitou jazykovou bariéru, ale jak se do organizovaného zločinu zapojují i čeští občané, a dochází ke globalizaci trhu, tak i tato bariéra padla, takže se stále častěji můžeme setkat i s vishingem vedeným v českém jazyce.

Nárůstu vishingu napomohl i rozvoj telekomunikačního trhu, především jeho digitalizace, snížení ceny za volání, a možnost volání přes internet, tzv. voice over IP, což umožňuje podvrhnutí telefonního čísla, ze které útočník volá, tzv. caller ID spoofing. V mnoha případech se ale útočník o nějaké podvrhnutí telefonního čísla ani nepokouší, protože oběť stejně neví, z jakého telefonního čísla by měl hovor přicházet.

V některých případech útočníci tuto techniku kombinují i se SMShigem nebo phishingem, kdy oběti nejprve pošlou zprávu, ve které uvedou, že je za okamžik bude kontaktovat zaměstnanec dané instituce. Tuto zprávu mohou i obohatit o tajný kód, který bude muset daný zaměstnanec volané osobě sdělit a tím potvrdí svoji příslušnost k dané organizaci. Případně může být ve zprávě uvedeno i telefonní číslo, kde si příjemce může danou skutečnost ověřit.

Pokročilí útočníci pak oběti podle toho odkud volají a za koho se vydávají, na pozadí přehrávají i příslušné zvuky, např. ruch callcentra, aby zvýšili svoji důvěryhodnost. Tu se pak snaží umocnit i tím, že oběti sdělují informace, o kterých se neznalá osoba může domnívat, že je nemůže znát nikdo jiný než jen ona sama a pak zaměstnanec dané instituce.

Za účelem vzbuzení důvěry zakládají fiktivní anebo i reálné organizace, vytvářejí webové stránky a na ty odkazují. Následně komunikují s vybraným zaměstnancem, a žádají jej o videohovor přes jakousi jejich aplikaci, kterou si musí zaměstnanec z jejich stránek stáhnout, zasílají mu odkaz na soubor, který nelze otevřít a následně mu nabízí vzdálenou pomoc s jeho spuštěním.

Organizace by měly kromě školení a testování zaměstnanců v oblasti rozpoznávání phishingu věnovat odpovídající pozornost i vishingu, který je momentálně na vzestupu. Zaměstnanci by měli instruováni, aby si vždy ověřili, s kým mluví a zda je volající oprávněn se s danou informací seznamovat. Měli by třeba požádat volajícího o zaslání dotazu e-mailem, a nabídnout mu, že mu zavolají zpět.

Pokud vás toto téma zaujalo, tak potom doporučuji vaší pozornosti i články na téma dumpster diving, piggybacking a baiting, které doplňují základní vektory útoku.

Pokud vás tento článek zaujal, můžete odkaz na něj sdílet.

Štítky: ,

  1. Miroslav Čermák

    Takže se konečně potvrdilo to, co říkáme, již dlouho, že do organizovaného zločinu jsou stále více zapojováni i čeští občané: https://www.novinky.cz/clanek/krimi-podvodna-volani-z-ukrajiny-vysala-cechum-miliony-40428706.


K článku “Vishing jak jej možná neznáte” se zde nachází 1 komentář.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: