Strategický management: formulace vize

Za správně formulovanou vizí, která má často podobu jen jedné jediné věty, jsou často desítky hodin práce.

A rozdíl mezi vhodně a nevhodně formulovanou vizí pak může činit i několik desítek procent ročního zisku, neboť bez provedení odpovídajícího výzkumu zainteresovaných stran a zhodnocení možných dopadů veřejně prezentované vize na danou organizaci není možné danou vizi formulovat.

Nejde však jen o samotné sdělení a jeho obsah, i když o ten jde v první řadě, ale i o formu resp. čas, ve kterém je vize prezentována. Obecné doporučení ohledně volby času, ve kterém by měla být vize formulována, zní, že byste vizi měli psát v přítomném čase, tedy jako že už bylo daného cíle dosaženo. Na toto doporučení můžete narazit v mnoha domácích i zahraničních odborných publikacích.

Málokde se však dozvíte, proč a odpovídající výzkum, který by toto tvrzení potvrdil, aby člověk pohledal. Spokojit se tak musíme pouze s tím, že, použití přítomného času by údajně mělo vést k takovému nastavení mysli zaměstnanců, že pro ně bude snazší této vize dosáhnout, než když bude tatáž vize formulována v podmiňovacím způsobu, který v mysli zaměstnanců vytváří určité bloky.

Rovněž je doporučováno při formulování vize používat výhradně pozitivní slova, protože ta vytváří v mozku zaměstnance pozitivní asociace. S tím se jistě nedá nesouhlasit. Problém však je, že autoři těchto tvrzení na vizi nahlíží veskrze z pohledu zaměstnanců, kteří by se měli s vizí ztotožnit a jaksi neberou v úvahu skutečnost, že v okamžiku, kdy je vize zveřejněna, tak nepůsobí jen na zaměstnance, ale i na ostatní tržní subjekty. Především stávající i potenciální klienty, dodavatele a konkurenci.

A na všechny může vize působit trochu jinak, protože třeba stávající dodavatelé anebo i někteří klienti firmu znají lépe než ostatní, a mohou značně ambiciózní vizi vnímat jako příliš nabubřelou, a vyvolat v jejich hlavách odpověď typu: „Tak chtít můžete…“ anebo „Kdybyste radši…“ a vzrůstající averzi, která ve výsledku může vést i k preferenci jiné firmy, která působí skromněji.

Opomenout také nelze skutečnost, že pro mnohé zákazníky nerozlišující mezi misí a vizí, může být takové prohlášení uvedené v přítomném čase na webu lehce zavádějící, neboť jej budou porovnávat s aktuálním stavem a budou v něm nalézat jistý rozpor a v krajním případě si mohou i myslet, že daná firma tvrdí něco, co není vůbec pravda.

Nabízí se tak mít dvě verze téže vize, jednu pro zaměstnance (v přítomném čase) a druhou pro všechny ostatní (v budoucím čase). Osobně bych však preferoval mít jen jednu. Jenže kterou, co si o tom myslíte vy? Napište anebo hlasujte v anketě.

Jaká vize by na vás působila nejlépe?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...
Pokud vás tento příspěvek zaujal, sdílejte ho!
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Print this page
Print

Štítky:


K článku “Strategický management: formulace vize” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: