Smartbanking
Je bezpečné přistupovat k bankovnímu účtu ze smartphonu? Sejde na tom, jakým způsobem svůj smartphone používáte.
Klienti bank mohli doposud přistupovat ke svým účtům přes internet ze svého počítače. S rozmachem mobilních telefonů mnozí z nich začali používat GSM banking, kde komunikace mezi klientem a bankou probíhá prostřednictvím textových zpráv. S nástupem smartphonů a poklesem ceny datových tarifů začali mnozí z nich přistupovat do internetového bankovnictví přímo ze svého smartphonu.
Internetové bankovnictví mnohých bank se však na malém displeji ovládalo o poznání hůře než na velkém monitoru, a tak vznikly první smartphone banking aplikace. Ty mezi klienty získávají stále větší oblibu, neboť jim umožňují si prakticky kdykoliv a kdekoliv velice snadno a rychle zkontrolovat zůstatek na svém účtu, provést platbu apod. Některé banky již nabízejí své smartphone banking aplikace pro nejrozšířenější platformy jako je iPhone, Android, BlackBerry nebo Windows Phone na svých webech a marketech.
Přístup k bankovnímu účtu by měl být z těchto aplikací navíc i bezpečnější než z internetového prohlížeče, kterým je každý smartphone vybaven. Uživatelé smartphonů by si však měli uvědomit, že jejich smartphone obsahuje plnohodnotný operační systém a může být napaden v podstatě stejným způsobem jako klasický počítač, a proto by měli své zařízení odpovídajícím způsobem chránit a dodržovat základní bezpečnostní opatření.
Uživatelé smartphonů by si měli dát pozor, odkud aplikace do svého zařízení stahují, resp. měli by je stahovat výhradně z důvěryhodných zdrojů a pokud jde o smartphone banking aplikace, tak ty by měli stahovat pouze ze stránek svých bank, protože v marketu může být aplikace již modifikována a obsahovat škodlivý kód, který kolikrát ani nemusí antimalwarový nástroj identifikovat. Uživatelé iPhonu mohou být relativně v klidu, neboť Apple aplikace ve svém App Storu prověřuje. Ovšem uživatelé Androida by si měli dát rozhodně velký pozor, co stahují a jaké oprávnění aplikace požaduje.
Pokud přistupujete ke svému bankovnímu účtu přes internet, měli byste se dvoufaktorově autentizovat. Bohužel ne všechny banky vědí, co je to dvoufaktorová autentizace (Two Factor Autnetication, zkr. 2FA) a dost často za 2FA vydávají něco, co definici vícefaktorové autentizace vůbec neodpovídá. Ne, jméno a heslo + kontrolní otázka 2FA opravdu není, neboť spadají do stejné kategorie. Stejně tak je značně diskutabilní jméno a heslo + samotné zařízení vystupující v roli druhého faktoru z kategorie „něco má“. Ostatně o tom jste se již mohli dočíst v příspěvku Autentizace v internetovém bankovnictví.
Některé banky donedávna spoléhaly na mobilní zařízení uživatele jako na druhý faktor, na které posílaly jednorázové heslo (One Time Password, zkr. OTP) ve formě SMS, jednalo se tedy o out of band řešení. Uživatel v takovém případě zadal do aplikace své jméno a heslo + OTP. Podmínky vícefaktorové autentizace toto řešení splňuje, neboť uživatel něco ví (jméno a heslo) a něco má (smartphone). Ovšem s nástupem smartphonů se ukázalo, že tento koncept je zranitelný, viz nedávné útoky typu MITM. Kromě toho v okamžiku, kdy uživatel přistupuje ke svému bankovnímu účtu přímo ze smartphonu, již nelze hovořit o out of band autentizaci.
Je třeba si uvědomit, že pokud se na smartphonu uživatele nachází malware, tak ten může provádět prakticky cokoliv. Je evidentní, že ani 2FA založená na zadání správného jména a hesla z telefonu, který je svázán s identitou uživatele, nás před útoky tohoto typu neochrání a řešením není ani nějaká obskurní autentizační metoda.
Závěr: Vzhledem k tomu, že smartphone nelze považovat za důvěryhodnou platformu, stojí před námi otázka, jakým způsobem pak provést autorizaci platby. Neměly by banky vybavit své klienty autentizačními kalkulátory, které by sloužily i pro generování kódu, kterým by potvrzovali platbu? Přepsalo by se do něj číslo účtu a částka a na jeho displeji by se pak zobrazil kód, který by se přepsal zpět do formuláře aplikace. Jistě, z pohledu použitelnosti strašně otravné řešení, z pohledu nákladů hrozně drahé, ale z pohledu bezpečnosti… Ano, opět narážíme na známý problém bezpečnost-náklady-použitelnost.
Štítky: autentizace, smartphone, smartphone banking
K článku “Smartbanking” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.
Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.