SEO: vzhled webu ovlivňuje konverzní poměr více, než si myslíte

Při optimalizaci stránek pro vyhledávače nesmíte zapomínat na celkový vzhled, neboť to je to, co uživatele, který na vaše stránky zavítá, upoutá jako první.

Můžete se klidně nacházet na prvním místě ve výsledcích vyhledávání, ale pokud vaše stránka návštěvníka na první pohled nezaujme, půjde okamžitě pryč. Design tak do značné míry ovlivňuje konverzní poměr více, než si je většina provozovatelů webu ochotna připustit.

A když už se návštěvník na vaše stránky přes výsledky vyhledávání dostane, měli byste se snažit ho na svých stránkách udržet, protože jinak vaše investice do SEO neměla žádný smysl. K tomu, abyste návštěvníka na svých stránkách udrželi, by vám měl pomoci atraktivní design, který návštěvníka upoutá. Dále pak přehledná navigace, správně strukturovaný web, a čitelný text. Bohužel stále lze narazit na weby, kde aby si člověk vůbec mohl přečíst, co je tam napsáno, tak musí text nejprve vybrat.

Spousta webdesignerů si dá velkou práci s úvodní stránkou webu tzv. home page, která je velice povedená, ale ostatní stránky jsou kvalitativně na mnohem nižší úrovni. Webdesigneři jaksi vychází z mylného předpokladu, že návštěvník zavítá jako první na úvodní stránku, jenže ve většině případů tomu tak není. Je tomu tak proto, že návštěvník zpravidla zavítá na tu stránku, kterou mu vyhledávač vrátí jako odpověď na jeho dotaz. Stránka, na kterou se návštěvník tímto způsobem dostane, se nazývá landing page. Z tohoto důvodu byste měli usilovat o odpovídající kvalitu na všech stránkách.

Webdesign

V poslední době je velice žádaný tzv. responzivní web design (Responsive web design), je tomu tak proto, že stále více uživatelů internetu na web přistupuje z nejrůznějších zařízení, jako jsou smartphony, tablety, netbooky apod., které disponují obrazovkou s mnohem menším rozlišením. Z tohoto důvodu je žádoucí, aby se vzhled webu resp. umístění jednotlivých prvků uzpůsobovalo velikosti displeje a uživatel tak nebyl nucen neustále rolovat ve všech směrech jen proto, aby se dostal k samotnému obsahu.

Použitelnost

Důležitá je i zpětná vazba poskytovaná uživateli, např. při najetí na odkaz, by kurzor myši měl změnit svůj tvar a odkaz barvu. Uvědomte si, že uživatel je na určité rozmístění ovládacích prvků zvyklý a očekává i odpovídající odezvu na jeho akce. Jenže u mnohých responzivních webů postavených na nějakých free šablonách tomu tak dost často není, takže pozor. Váš web by měl být pro uživatele použitelný (User eXperience, zkr. UX), a uživatel by nikdy neměl dlouho tápat.

Struktura webu

Pokud jde o strukturu webu, tak v zásadě platí velice jednoduché pravidlo, co produkt nebo služba, to samostatná stránka. O logickém členění a struktuře stránek se pak často hovoří jako o informační architektuře webu a ta hraje též podstatnou roli. V případě košatého webu je vhodné použít tzv. drobečkovou navigaci, aby se návštěvník neztratil a věděl, kde se právě nachází.

Layout stránky

Byť neexistuje žádný standard, který by určoval, kde se mají jednotlivé ovládací prvky a informace nacházet, tak jsou určité zvyklosti, které je vhodné dodržovat. Při návrhu layoutu stránky není na škodu vzít v úvahu i výsledky výzkumů, které mají podobu heatmap získaných z toho, na co uživatelé klikají a kam se dívají. Správně rozmístit jednotlivé prvky na stránce není až tak triviální, jak se může na první pohled zdát, ale pokud budete respektovat základní pravidlo, které říká, že většina lidí čte zleva doprava a shora dolů a jejich pozornost postupně klesá, tak vám asi dojde, že ty nejdůležitější informace musíte umístit na začátek.

Velikost stránky

Celková velikost stránky v kB je dána především množstvím a typem použité grafiky. Nezapomínejte, že flashové animace vypadají sice dobře, ale zbytečně zvyšují objem dat, který musí být přenesen k uživateli. Ne každý disponuje rychlým připojením a má tarif s neomezeným objemem stažených dat. V okamžiku, kdy uživatel povolený objem stažených dat překročí, tak se v souladu s FUP jeho rychlost stahování podstatně sníží. A uživatelé, pokud se určitá stránka načítá příliš dlouho, na její kompletní stažení nečekají a stránku rychle opouští. Vyvarujte se také přílišnému používání grafických prvků. Web, na kterém jsou všechny nadpisy a tlačítka vyvedeny jako obrázek sice možná vypadá dobře, ale taková stránka se stahuje příliš dlouho. Stejně tak se vyhněte i vytváření příliš dlouhých stránek.

Pro citování tohoto článku ve své vlastní práci můžete použít následující odkaz:
ČERMÁK, Miroslav, 2012. SEO: vzhled webu ovlivňuje konverzní poměr více, než si myslíte. Online. Clever and Smart. ISSN 2694-9830. Dostupné z: https://www.cleverandsmart.cz/seo-vzhled-webu-ovlivnuje-konverzni-pomer-vice-nez-si-myslite/. [citováno 07.12.2024].

Pokud vás tento článek zaujal, můžete odkaz na něj sdílet.


K článku “SEO: vzhled webu ovlivňuje konverzní poměr více, než si myslíte” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: