SEO: Jak neodkazovat aneb neděláte stejnou chybu?

Hypertextové odkazy (hypertext links) rozlišujeme na vnitřní (internal links) a vnější (external links), přičemž oba mají podstatný vliv na umístění ve výsledcích vyhledávání.

Zatímco vnitřní odkazy vedou na stránky na vašem webu, tak vnější odkazy vedou na stránky na zcela jiném webu. To, že odkazy vedoucí na vaše stránky z jiných webů zvyšují hodnotu vašich stránek, je známá věc, ovšem význam odkazů vedoucích z různých stránek vašeho webu na jiné stránky na vašem webu zůstává dost často nedoceněn. Otázka je, jaký význam má vůbec tzv. anchor text, což je text, na který uživatel kliká.

Anchor text s klíčovým slovem vás nespasí

Za nevhodný anchor text se obecně považuje např. slovo zde, a mnozí SEO experti proto doporučují používat v anchor textu výhradně klíčová slova. Což je nesmysl, především proto, že v běžném projevu tak zpravidla také nečiníme. Na druhou stranu není na škodu vyplnit atribut alt, ve kterém můžete stručně uvést, co se návštěvník, když klikne na příslušný odkaz, na dané stránce dozví, a zde není důvod klíčové slovo nepoužít.

Duplicitní odkazy uživatele neskutečně vytáčí

Správně zvolenými odkazy zvyšujete hodnotu stránek, na které odkazujete. A je to celkem logické, protože, když se z více stránek odkazujete na určitou stránku, tak se na ní pravděpodobně nachází nějaké důležité nebo zajímavé informace. Ovšem pozor, pokud z jedné stránky povede několik odkazů na stejnou stránku, tak je tento odkaz započten jen jednou. Když se nad tím zamyslíte, tak není důvod, aby vyhledávač stránce, na kterou vedou odkazy na několika místech v článku, přičítal nějaký větší význam. Ani uživatel nebude klikat na odkaz, který povede na stránku, kterou již navštívil.

Irelevantní odkazy uživatelé po čase zcela ignorují

Pokud jde o hodnotu odkazu, tak nemalý význam hrají i okolní slova. Vezte, že odkaz ze stránky, která se zabývá podobným tématem, bude mít vždy větší váhu, než odkaz ze stránky, která pojednává o něčem úplně jiném. To je i důvod, proč je kontextová reklama tak neúčinná a má tak nízký konverzní poměr. Proč by měl čtenář klikat v textu na odkaz, který obsahuje dané klíčové slovo, ale obsah odkazované stránky nijak nesouvisí s tím, co právě čte? Pozorováním jsme zjistili, že drtivá většina uživatelů na takový odkaz klikne spíš omylem, pak se rychle vrací zpět a na další odkazy v textu na dané stránce již raději vůbec nekliká.

Měnící se odkazy uživatelé neřeší, ale roboti ano

Problém spočívá v tom, jakým způsobem tyto odkazy vznikají. Nejčastěji registrací webu v nějakém systému, který v textu vyhledává klíčová slova, a generuje odkazy na stránky, kde se tato klíčová slova též používají, nicméně použitý algoritmus nezohledňuje kontext. A nejde jen o kontext, ale i o to, že odkaz se na dané stránce nejprve nenacházel, pak se zde z ničeho nic objevil, aby vzápětí po nějaké době zase zmizel a místo něj se na stránce objevil zase odkaz vedoucí někam úplně jinam. Ano, občas se může stát, že odkazovaná stránka již přestane existovat a tak autor daného článku odkaz zruší, aby návštěvník neztrácel čas, nebo odkaz nahradí jiným, relevantnějším, jenže pokud se toto děje příliš často, tak to vyhledavač nemusí považovat za zcela normální.

Závěr: Hypertextový odkaz by měl být podtržený, aby uživatel věděl, že na něj může kliknout. Zároveň by se neměl na jedné stránce nacházet v textu odkaz vedoucí na stejnou stránku, nebo na stránku, na které se nachází s daným tématem naprosto nesouvisející obsah.

Pokud vás tento článek zaujal, můžete odkaz na něj sdílet.

Štítky:


K článku “SEO: Jak neodkazovat aneb neděláte stejnou chybu?” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: