Robotizace vs. integrace

V minulém příspěvku věnovaném stinné stránce robotizace jsem tuto problematiku již nakousl.

Nyní se pojďme zamyslet nad tím, kdy je výhodnější jít cestou robotizace a kdy cestou integrace. Ptáte se proč, když je nasazení robota tak levné, rychlé a efektivní. Odpověď je celkem jednoduchá, v dlouhodobém horizontu nemusí být toto řešení nutně levnější.

Problém je, že manažeři, jejichž životní cyklus ve firmě je zpravidla jen několik málo let a bývají hodnoceni za okamžité výsledky, mohou toto řešení silně preferovat, neboť díky němu mohou dosáhnout okamžitého snížení nákladů, a tím i vyšších zisků.

Jinými slovy tito manažeři považují RPA řešení za kladivo a hledají hřebík, rozuměj legacy aplikaci, kterou by jím mohli zatlouct. V dlouhodobém horizontu pak může být RPA řešení pro firmu spíše brzdou.

Proč? Protože s tímto přístupem hrozí, že firma bude nakonec provozovat zastaralé systémy, které již nebude možné dále rozvíjet. Vždy byste se proto měli zamyslet nad tím, zda není možný zásah do kódu stávající aplikace nebo naprogramovat utilitu na zpracování dat a přímou integraci.

Na první pohled se může zdát, že nasazení RPA je vhodné řešení např. u legacy aplikací, kde neexistuje nativní API, a jeho vývoj by byl příliš drahý. Jenže opět se musíme ptát, zda to není jen oddálení řešení konečného problému?

Pokud např. firma nedisponuje detailními znalostmi ohledně struktury databáze a neví, jaký je vztah mezi jednotlivými datovými položkami, je logické, že se přímého zápisu do DB obává a jde cestou RPA.

V tomto případě může mít nasazení RPA řešení smysl, ovšem zároveň by měla být zahájena aktivita vedoucí k pochopení oněch vazeb a případné změny nebo i náhrady dané aplikace za jinou, protože za této situace jsou možnosti jejího dalšího rozvoje značně omezeny.

RPA umožňuje rychle snížit náklady, a mnozí dokonce mohou považovat nasazení RPA za inovaci, jenže on je to paradoxně tak trochu krok zpět. Člověk nestíhá, nasadíme rychlejší a levnější pracovní sílu, ale příčina není odstraněna.

V současné generaci RPA řešení totiž nejde v zásadě o nic jiného než o pouhý stisk příslušných kláves robotem namísto lidského operátora a to podle předem připraveného scénáře bez špetky inteligence.

A takovéto řešení zde v zásadě máme v podobě nejrůznějších maker už několik desítek let, takže se rozhodně nejedná o nějakou disruptivní inovaci. Jen o určité, byť z pohledu použitelnosti, zásadní vylepšení, což nepopírám.

Závěr: RPA ano, ale jen jako dočasné řešení a mezitím hledat skutečně inovativní řešení.



Pokud vás tento příspěvek zaujal, sdílejte ho!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Print this page
Print

Štítky:


K článku “Robotizace vs. integrace” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: