Průmyslová špionáž se možná týká i vaší firmy

Nemusíte si toho ostatně všimnout hned a průvodním jevům přikládat nějaký podstatný význam.

Měli byste však rozhodně zbystřit, pokud zaznamenáte některý z následujících symptomů:

  • konkurence přichází na trh s obdobným produktem nebo službou dříve nebo za nižší cenu než vy;
  • se mění podstatně váš podíl na trhu, ztrácíte své zákazníky, ti přechází ke konkurenci, neboť jim byly nabídnuty lepší podmínky;
  • vaši klíčoví zaměstnanci odcházejí ke konkurenci, je tomu tak proto, že konkurence zjistila, kdo má jaké znalosti a dané zaměstnance přetáhla;
  • vaše organizace již není tak úspěšná ve výběrových řízeních, je tomu tak proto, že konkurence ví, jaká bude vaše nabídka, takže se může lépe připravit a nabídnout lepší podmínky;
  • dochází k nečekané změně hodnoty vašich akcií nebo akcií firem působících ve stejném odvětví.

Ostatně k obdobným závěrům v minulosti dospěl i Vymětal at al.[1] Je nanejvýš pravděpodobné, že vaše konkurence má kvalitní tým zabývající se konkurenčním zpravodajstvím anebo dokonce i provádí sofistikovanou průmyslovou špionáž, a vy jste se stali pouhou obětí, což ještě neznamená, že je vše ztraceno.

Je třeba však začít hned jednat a bránit se, případně přejít do protiútoku a nechat konkurenci ochutnat její vlastní medicínu. A čím dříve s tím začnete, tím máte větší šanci, že se vám podaří situaci na trhu zvrátit, a vydobýt si zpět svoji pozici. V prvé řadě musíte zrevidovat:

  • informační aktiva, tedy kde se nacházejí vaše citlivé informace, jako jsou strategické plány, pracovní postupy, chráněné receptury, apod.
  • vlastnictví, tj. zda má každé informační aktivum stanoveno svého vlastníka a zda ten chápe, jaké jsou jeho povinnosti v oblasti ochrany informací a plní je;
  • přístupová oprávnění, tedy zda je přístup k těmto informačním aktivům řízen na principu need-to-know a informace jsou chráněny během celého jejich životního cyklu;
  • bezpečnostní opatření organizační a technické povahy a posoudit jejich účinnost;
  • bezpečnostní povědomí, tj. zda si jsou zaměstnanci vědomi hrozeb, kterým jsou oni a jejich společnost vystavena a dokáží na ně správně reagovat.

Dále byste měli provést bezpečnostní audit, otestovat odolnost vaší organizace vůči APT útokům a v neposlední řadě se zaměřit i na úroveň vašeho vlastního konkurenční zpravodajství a vybudovat tým, který se mu bude soustavně věnovat, protože pokud jste se ocitli v této situaci, tak je zřejmé, že se bez něj neobejdete.

Pokud si nejste jisti, jak dál postupovat, potřebujete prověřit bezpečnost vašich systémů a stávajících kontrol, či pomoci vybudovat tým, který se bude věnovat konkurenčnímu zpravodajství, neváhejte se obrátit na nás.

[1] VYMĚTAL, Jan, Anna DIAČIKOVÁ a Miriam VÁCHOVÁ. Informační a znalostní management v praxi. Praha: LexisNexis CZ, 2005. ISBN 978-80-86920-01-6. (s. 167s)
Pokud vás tento příspěvek zaujal, sdílejte ho!
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Print this page
Print

Štítky: ,


K článku “Průmyslová špionáž se možná týká i vaší firmy” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: