Průmyslová špionáž se možná týká i vaší firmy
Nemusíte si toho ostatně všimnout hned a průvodním jevům přikládat nějaký podstatný význam.
Měli byste však rozhodně zbystřit, pokud zaznamenáte některý z následujících symptomů:
- konkurence přichází na trh s obdobným produktem nebo službou dříve nebo za nižší cenu než vy;
- se mění podstatně váš podíl na trhu, ztrácíte své zákazníky, ti přechází ke konkurenci, neboť jim byly nabídnuty lepší podmínky;
- vaši klíčoví zaměstnanci odcházejí ke konkurenci, je tomu tak proto, že konkurence zjistila, kdo má jaké znalosti a dané zaměstnance přetáhla;
- vaše organizace již není tak úspěšná ve výběrových řízeních, je tomu tak proto, že konkurence ví, jaká bude vaše nabídka, takže se může lépe připravit a nabídnout lepší podmínky;
- dochází k nečekané změně hodnoty vašich akcií nebo akcií firem působících ve stejném odvětví.
Ostatně k obdobným závěrům v minulosti dospěl i Vymětal at al.[1] Je nanejvýš pravděpodobné, že vaše konkurence má kvalitní tým zabývající se konkurenčním zpravodajstvím anebo dokonce i provádí sofistikovanou průmyslovou špionáž, a vy jste se stali pouhou obětí, což ještě neznamená, že je vše ztraceno.
Je třeba však začít hned jednat a bránit se, případně přejít do protiútoku a nechat konkurenci ochutnat její vlastní medicínu. A čím dříve s tím začnete, tím máte větší šanci, že se vám podaří situaci na trhu zvrátit, a vydobýt si zpět svoji pozici. V prvé řadě musíte zrevidovat:
- informační aktiva, tedy kde se nacházejí vaše citlivé informace, jako jsou strategické plány, pracovní postupy, chráněné receptury, apod.
- vlastnictví, tj. zda má každé informační aktivum stanoveno svého vlastníka a zda ten chápe, jaké jsou jeho povinnosti v oblasti ochrany informací a plní je;
- přístupová oprávnění, tedy zda je přístup k těmto informačním aktivům řízen na principu need-to-know a informace jsou chráněny během celého jejich životního cyklu;
- bezpečnostní opatření organizační a technické povahy a posoudit jejich účinnost;
- bezpečnostní povědomí, tj. zda si jsou zaměstnanci vědomi hrozeb, kterým jsou oni a jejich společnost vystavena a dokáží na ně správně reagovat.
Dále byste měli provést bezpečnostní audit, otestovat odolnost vaší organizace vůči APT útokům a v neposlední řadě se zaměřit i na úroveň vašeho vlastního konkurenční zpravodajství a vybudovat tým, který se mu bude soustavně věnovat, protože pokud jste se ocitli v této situaci, tak je zřejmé, že se bez něj neobejdete.
Pokud si nejste jisti, jak dál postupovat, potřebujete prověřit bezpečnost vašich systémů a stávajících kontrol, či pomoci vybudovat tým, který se bude věnovat konkurenčnímu zpravodajství, neváhejte se obrátit na nás.
ČERMÁK, Miroslav. Průmyslová špionáž se možná týká i vaší firmy. Online. Clever and Smart. 2019. ISSN 2694-9830. Dostupné z: https://www.cleverandsmart.cz/prumyslova-spionaz-se-mozna-tyka-i-vasi-firmy/. [cit. 2025-01-18].
Štítky: průmyslová špionáž
K článku “Průmyslová špionáž se možná týká i vaší firmy” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.
Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.