MLMisti všech zemí, spojte se!

MLMProč si to nepřiznat, článek o MLM, který jsem na tomto webu publikoval, jest velice populární a patří mezi ty nejčtenější.

Ostatně není se čemu divit, když se odkaz na něj po zadání hesla MLM zobrazoval/zobrazuje po dlouhou dobu ve výsledcích vyhledávání Googlu a Seznamu na první stránce. (Ano, dělám i SEO.)

Už když jsem ho psal, jsem měl tušení, že bude trnem v oku nejrůznějším podvodným firmám a osobám, které se schovávají za MLM. A potvrdil se i můj předpoklad, že tyto povedené firmy sledují, co se kde na internetu o MLM píše, a okamžitě reagují, když cítí, že by někdo mohl zpochybnit a ohrozit jejich „business“.

Prakticky do několika hodin od zveřejnění článku se začaly objevovat první nenávistné a sprosté komentáře a útoky ad hominem, které jen odrážely sociální úroveň distributorů nějakého toho úžasného produktu nebo služby, kterou nikdo nechce.

Ovšem zbytečně, jejich komentáře, které nemají žádnou přidanou hodnotu, nebudou na tomto webu nikdy zveřejněny, což fanatické zastánce MLM a zoufalé distributory pochybných produktů přivádí k nepříčetnosti.

Vzhledem k tomu, že stále dostávám dotazy, zda se dá vydělat na prodeji toho či onoho produktu, a nechci ztrácet čas zkoumáním, zda se jedná o dotaz skutečně bezradného člověka nebo drzého distributora, který se jen snaží tímto způsobem propagovat svůj produkt, rozhodl jsem se odpovědět tímto způsobem.

Přišla mi nabídka s tím, abych nabízel úžasný produkt, o který je/bude obrovský zájem. Mám do toho jít?

Předpokládám, že jste o tom úžasném produktu vy ani nikdo z vašich známých doposud neslyšel, a že vám jen bylo sděleno, že na našem trhu je daná firma teprve pár měsíců, takže trh ještě není zdaleka nasycen, a proto je teď ta nejvýhodnější doba do toho vstoupit. Zkusili jste si zadat název onoho úžasného produktu do Googlu? Ne? Jo, vy nevíte, jak se ten produkt přesně jmenuje, protože jste ještě nebyl na informativní schůzce, hm. A pokud ano, tak nepřijde vám zvláštní, že se o produktu, který je tak úžasný, vůbec nepíše, a to dokonce ani na zahraničních webech? Jestli je to tak, potom rozhodně nechoďte na žádné schůzky. Proč, je uvedeno v původním článku.

Ale daný produkt používá známá osobnost, tak přeci musí být kvalitní a prodejný…

Nezapomínejte, že ke koupi kvalitního produktu zpravidla nikoho přesvědčovat nemusíte, neboť lidé ho sami vyhledávají a kupují přímo u dané firmy. V takovém případě dobře zafunguje WOMM (Word of Mouth Marketing, jednoduše řečeno, lidé si o tom produktu sami řeknou). Daná celebrita nejspíš za jeho propagaci dostala zaplaceno anebo jí daná firma sponzoruje, a tak jí musí propagovat. A pokud produkt nemá vyloženě škodlivé účinky, nebude ho nikdo zakazovat a najde se i dost těch, co si ho koupí. Ale také nemusí, protože ho nepotřebují, neb už používají nějaký jiný.

Ale dané MLM firmě se daří, dokonce nejlepším prodejcům věnovala auto.

Jistě, toto gesto by mělo ostatní prodejce přesvědčit a motivovat k ještě většímu úsilí prodat co nejvíce zboží v co nejkratším čase. Rozuměj, než se proflákne, co je ta firma nebo výrobek zač. Firmě je jasné, že reklamou v televizi, která je mimochodem dražší než to auto, by zákazníky ke koupi daného výrobku nepřesvědčila, to dokáže jen pro danou věc zapálený distributor, který využije technik sociálního inženýrství a postaví kupujícího do situace, kdy si nemůže vše v klidu promyslet, poradit se s ostatními členy rodiny, kolegy v práci, dohledat si další informace na internetu apod. Prostě obdobná technika prodeje, jakou používali/používají Šmejdi.

Já znám firmu, která funguje na principu MLM a nabízí kvalitní výrobky…

Já také, bohužel. Manželka od jedné distributorky takové firmy koupila voděodolnou řasenku. Měla jen jednu vadu, nebyla voděodolná, takže ono by se i o té kvalitě dalo sáhodlouze diskutovat, ale od toho jsou jiné weby. Je fakt, že představy o kvalitě a reálné potřebě nabízených výrobků budeme mít asi každý jiné. Holt každý není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci.

Jsme firma a hledáme vhodné distribuční techniky pro náš úžasný produkt…

Řekněme si to na rovinu, váš produkt není vůbec úžasný. A rozhodně to není něco, po čem by se hned zaprášilo, a kde by lidé vzali vaší prodejnu útokem a tvořili před ní stometrové fronty. Jděte do MLM, je to v podstatě jediný způsob jak můžete váš výrobek prodat. Určitě najdete dost ochotných prodejců, kteří budou váš produkt za provizi rádi prodávat a přesvědčovat ostatní lidi k jeho koupi. Stačí vám jen zainvestovat do získání těchto prodejců a vybudování distribučního kanálu směrem k nim. Počítejte však s tím, že po čase i při této formě prodeje bude váš zisk klesat, ale můžete v tomto režimu fungovat i po mnoho let. Záleží, jak moc budete agresivní.

Co vám tak vadí na pyramidě, ta je přeci v každé společnosti nebo ne?

Mně na pyramidě nevadí vůbec nic, já jen říkám, že normální firmy, byť s pyramidovou strukturou, fungují na principu opakovaného prodeje daného výrobku svým zákazníkům. Je třeba si uvědomit, že pokud jsou zisky založené primárně na nabírání nových členů, a mohou být i umně schovávány za nějaké to školení, že, nebo jakýsi výrobek nevalné hodnoty, tak je jen otázka času, kdy již nebude koho oslovit a získat ke spolupráci, a tento systém se zhroutí. (Obvyklou taktikou je, že když to krachne, tak se taková firma přejmenuje a začne fungovat pod jiným jménem a nabízet jiný výrobek anebo i stejný výrobek, ale též pod jiným názvem.)

Ale v klasickém zaměstnání také vyděláváte na svého manažera…

To ano, ale tam aspoň víte, kolik dostanete. V MLM vám budou namlouvat, že výše vašeho výdělku závisí jen na vás. Neříkám, že to není pravda, ale jen částečně, protože jestliže po určitém produktu není poptávka, a vzhledem k povaze těch výrobků ani být nemůže, tak výše vašeho výdělku je již předem dána počtem potenciálních zákazníků (rozuměj, těch co přesvědčíte ke koupi). A těch moc není a nebude, protože k opakovanému nákupu je nedonutíte.

I Robert Kiyosaki autor světového bestselleru Bohatý táta, chudý táta, doporučuje MLM, a dokonce i Warren Buffet do MLM investuje…

Danou knihu jsem samozřejmě četl, ostatně její recenzi jsem sepsal zde. Ano, pokud jste firma, může se vám MLM vyplatit, o tom žádná, a v tom se asi všichni odborníci shodují. A investoři jako výše uvedení pánové dobře vědí, že se jim vyplatí do MLM společnosti peníze vložit, neboť se jim investice brzy vrátí, protože v každé době se najde dost těch, co se pod vidinou obrovského (pasivního) příjmu stanou prodejci daného produktu, a budou se snažit získat další prodejce.

Ale já daný produkt sám užívám a cítím se a vypadám i lépe…

Jistě, ale ten váš produkt je, promiňte mi to, placebo. Chápu, že toto zjištění je pro vás asi šok, a nemůžete a nechcete tomu uvěřit, ale je to tak. Už má babička říkala, věř a víra tvá tě uzdraví. A hlavně příčina toho, že se lépe cítíte a i lépe vypadáte, o čemž vůbec nepochybuji, spočívá v něčem úplně jiném. Je za tím celková změna způsobu vašeho života. Jak jste se stal dealerem, tak jste se začal stýkat se zcela jinými lidmi, a vyznávajícími zcela jiné hodnoty. Nejspíš jste začal vést aktivnější život, nevysedáváte po hospodách, neponocujete, možná jste i přestal kouřit, a začal cvičit. Musíte totiž vypadat lépe, když chcete působit důvěryhodně, přesvědčivě a prodat.

Mohu se bez obav zapojit do MLM společnosti, která je členem asociace AOP a DSA?

Rozhodně ne. Bohužel se ukazuje, že ani členství v AOP a DSA není zárukou toho, že podnikání dané společnosti je v pořádku a nejedná se o podvod. Mnohé firmy, které jsou členy těchto asociací, a byly, anebo jsou momentálně vyšetřovány. Např. firma Talk Fusion, Herbalife nebo Vemma, u které se prokázalo, že fungovala jako pyramidová hra, a to od DSA dostala v roce 2013 cenu za etiku v podnikání. Paradoxně tak může být čistší společnost, která není členem těchto asociací, např. firma AVON, která DSA již opustila.

Narazil jsem na MLM společnost, se kterou spolupracují i velké firmy, to přeci nemůže být podvod…

No, on to podvod není, ale problém je, že si nejspíš nevyděláte ani na slanou vodu. Tyhle velké společnosti zjistily, že po několika letech jejich působení na trhu je již daný tržní segment natolik saturován, že se jim už nedaří efektivně získávat nové klienty, a tak již nechtějí na plný úvazek zaměstnávat své obchodníky. A jestliže jejich obchodníci nebyli v akvizicích nových klientů úspěšní, a to i přesto, že někteří z nich neváhali používat i nekalé obchodní praktiky, myslíte si, že vy budete úspěšnější?

Jakou povahu by musel mít podle vás produkt, pro který by MLM byl vhodný?

Tak tohle jest velice zajímavá otázka, a umožňuje se na celý tento problém podívat úplně z jiného úhlu. Dokonce si myslím, že toto téma by si zasloužilo i samostatný příspěvek, na kterém bychom mohli pracovat i společně. Takže pište, čekám na vaše nápady.

MLM je přežitek

MLM mělo smysl především v době, kdy ještě nebyla tak rozvinutá dopravní infrastruktura, vybudovávána síť velkých obchodních řetězců, a jen málokdo měl připojení do internetu a také firmy nabízející produkty a služby na něm nebyly. Nikdo si tak nemohl zboží vyhledat a ani nemohl být osloven cílenou reklamou. V té době tedy nějaká provize někomu, kdo dané zboží propagoval, skladoval, nabízel a distribuoval dál, měla své opodstatnění. Dnes však všechny tyto bariéry padly a veškeré zboží je možné vyhledat na internetu, a objednat přímo u výrobce a není důvod platit nějakému prostředníkovi.

MLM je efektivnější a úspornější ve všech ohledech

Klasický způsob reklamy do schránek, v televizi, v rozhlase, na internetu atd. silně prodražuje ceny výrobků a způsobuje značné materiální škody (papír, umělé hmoty, energie). Celkově bych řekl, že na reklamě a tzv. klasickém marketingu parazituje mnohem více lidí, než na síťovém marketingu. Tohle je dost častý omyl. Problém je, že marketing nerovná se reklama. Vždy je nutné se zamyslet nad produktem, jeho cenou, distribucí a propagací, a pokud toto výrobce neudělá a přenese toto na své prodejce, tak pak toto rozhodnutí musí udělat každý z nich. Distributor si bude vytvářet web, telefonovat, sjednávat schůzky, jezdit na ně a nebude moci realizovat takové úspory z rozsahu, jako to lze v případě klasického marketingu. Celková uhlíková stopa, kterou po sobě zanechají jednotliví prodejci, pak může být v součtu nakonec ještě větší.

Nějaké další dotazy? Pište, já vám zase odpovím. Možná.

Pro citování tohoto článku ve své vlastní práci můžete použít následující odkaz:
ČERMÁK, Miroslav. MLMisti všech zemí, spojte se!. Online. Clever and Smart. 2014. ISSN 2694-9830. Dostupné z: https://www.cleverandsmart.cz/mlmisti-vsech-zemi-spojte-se/. [cit. 2025-02-10].

Pokud vás tento článek zaujal, můžete odkaz na něj sdílet.

Štítky:


K článku “MLMisti všech zemí, spojte se!” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: