Marketing zdaleka není jen reklama
Občas mě někdo osloví, jestli bych pro něj neudělal nějakou reklamu. Ale když se jej zeptám, zdali má zpracovanou marketingovou strategii a vůbec jaký je jeho integrovaný marketingový mix, tak je překvapen.
Netuší, že reklama je jen pouhá část integrovaného marketingového mixu a zároveň i to poslední, co by měl v dané chvíli řešit, a že musí být přizpůsobena na míru segmentu nebo personě, kterou chce oslovit.
A že je nejprve nutné definovat vizi a misi a provést STP v rámci, kterého se provádí situační analýza, která se skládá z analýzy mikro a makro prostředí a teprve poté je možné navrhnout efektivní marketingovou strategii, jejíž součástí je marketingový mix, kde se pak v rámci poslední fáze nazvané promotion, řeší i ta reklama.
Z tohoto pohledu marketing není až tak kreativní obor, jak by se mohlo na první pohled zdát. Vše je především o průzkumech, analýze dat a je s tím spojeno i hodně počítání, protože ona i ta reklama se musí zaplatit.
I když je třeba připustit, že se občas objeví případy, kdy je marketing postaven jen na reklamě, které rozhodně nepředcházela nějaká hlubší analýza trhu a prodej daného produktu je přesto úspěšný.
Především se jedná o produkty ne nezbytné, resp., které člověk vůbec nepotřebuje a dále pak věci, které by se prodávaly i bez té reklamy. Na to však nelze spoléhat, obzvláště ne ve vysoce konkurenčním a turbulentně se měnícím prostředí, kde štěstí přeje připraveným.
Samozřejmě, můžete se snažit prodávat nekvalitní produkty a válcovat lidi špičkovou reklamou, vycizelovanými prodejními texty, poutavými příběhy jako šmejdi, ale pak počítejte s tím, že PLC křivka vašeho produktu bude mít tvar homole anebo dlouhého ocasu.
Obdobná situace, nechci říci přímo horší, nastane, když o tom, že je produkt nekvalitní, nevíte a jste přesvědčeni o opaku. Zde jsou rovněž peníze vynaložené na obsahový marketing penězi vyhozenými z okna, a možná dostanete i na budku, protože negativní sdělení se šíří rychleji a dochází i k jeho zesilování.
Vy potřebujete někoho, kdo vám udělá STP analýzu, spočítá náklady, odhadne tržní potenciál, stanoví cenu, způsob distribuce, navrhne marketingovou komunikaci a sestaví vůbec celý integrovaný marketingový mix a unikátní marketingovou strategii.
Pokud nebudete věnovat dostatečnou pozornost tvorbě ceny a nespočítáte si skutečné náklady zahrnující náklady na vývoj, uvedení na trh, balení, distribuci a propagaci, tak se pak snadno může stát, že se svým jinak špičkovým produktem nepřežijete ani první fázi PLC.
ČERMÁK, Miroslav, 2020. Marketing zdaleka není jen reklama. Online. Clever and Smart. ISSN 2694-9830. Dostupné z: https://www.cleverandsmart.cz/marketing-zdaleka-neni-jen-reklama/. [citováno 07.12.2024].
K článku “Marketing zdaleka není jen reklama” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.
Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.