Marketing zdaleka není jen reklama

Občas mě někdo osloví, jestli bych pro něj neudělal nějakou reklamu. Ale když se jej zeptám, zdali má zpracovanou marketingovou strategii a vůbec jaký je jeho integrovaný marketingový mix, tak je překvapen.

Netuší, že reklama je jen pouhá část integrovaného marketingového mixu a zároveň i to poslední, co by měl v dané chvíli řešit, a že musí být přizpůsobena na míru segmentu nebo personě, kterou chce oslovit.

A že je nejprve nutné definovat vizi a misi a provést STP v rámci, kterého se provádí situační analýza, která se skládá z analýzy mikro a makro prostředí a teprve poté je možné navrhnout efektivní marketingovou strategii, jejíž součástí je marketingový mix, kde se pak v rámci poslední fáze nazvané promotion, řeší i ta reklama.

Z tohoto pohledu marketing není až tak kreativní obor, jak by se mohlo na první pohled zdát. Vše je především o průzkumech, analýze dat a je s tím spojeno i hodně počítání, protože ona i ta reklama se musí zaplatit.

I když je třeba připustit, že se občas objeví případy, kdy je marketing postaven jen na reklamě, které rozhodně nepředcházela nějaká hlubší analýza trhu a prodej daného produktu je přesto úspěšný.

Především se jedná o produkty ne nezbytné, resp., které člověk vůbec nepotřebuje a dále pak věci, které by se prodávaly i bez té reklamy. Na to však nelze spoléhat, obzvláště ne ve vysoce konkurenčním a turbulentně se měnícím prostředí, kde štěstí přeje připraveným.

Samozřejmě, můžete se snažit prodávat nekvalitní produkty a válcovat lidi špičkovou reklamou, vycizelovanými prodejními texty, poutavými příběhy jako šmejdi, ale pak počítejte s tím, že PLC křivka vašeho produktu bude mít tvar homole anebo dlouhého ocasu.

Obdobná situace, nechci říci přímo horší, nastane, když o tom, že je produkt nekvalitní, nevíte a jste přesvědčeni o opaku. Zde jsou rovněž peníze vynaložené na obsahový marketing penězi vyhozenými z okna, a možná dostanete i na budku, protože negativní sdělení se šíří rychleji a dochází i k jeho zesilování.

Vy potřebujete někoho, kdo vám udělá STP analýzu, spočítá náklady, odhadne tržní potenciál, stanoví cenu, způsob distribuce, navrhne marketingovou komunikaci a sestaví vůbec celý integrovaný marketingový mix a unikátní marketingovou strategii.

Pokud nebudete věnovat dostatečnou pozornost tvorbě ceny a nespočítáte si skutečné náklady zahrnující náklady na vývoj, uvedení na trh, balení, distribuci a propagaci, tak se pak snadno může stát, že se svým jinak špičkovým produktem nepřežijete ani první fázi PLC.

Pro citování tohoto článku ve své vlastní práci můžete použít následující odkaz:
ČERMÁK, Miroslav, 2020. Marketing zdaleka není jen reklama. Online. Clever and Smart. ISSN 2694-9830. Dostupné z: https://www.cleverandsmart.cz/marketing-zdaleka-neni-jen-reklama/. [citováno 07.12.2024].

Pokud vás tento článek zaujal, můžete odkaz na něj sdílet.


K článku “Marketing zdaleka není jen reklama” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: