Lesk a bída HR v ČR: nehrajte si na headhuntery, nemáte na to

Kdo je to headhunter, jak takový člověk pracuje, a co jeho práce obnáší.

Rozdíl mezi headhunterem a recruiterem je naprosto zásadní. Headhunter neboli lovec hlav, někdy též označovaný jako lovec mozků, je špičkový recruiter, který se zabývá vyhledáváním, oslovováním, získáváním a obsazováním vrcholových pozic těmi nejlepšími odborníky a manažery. Tento proces se podle způsobu práce headhuntera označuje jako executive search nebo jednoduše headhunting.

Headhunting zpravidla probíhá tak, že headhunter dostane zadání od určité organizace nebo společnosti, dále jen klienta, který chce obsadit určitou pozici tím nejlepším. V takovém případě headhunter vyhledá ty nejvhodnější kandidáty, pracující zpravidla v konkurenčních společnostech, sestaví jejich seznam, a ten předloží svému klientovi ke schválení. Poté, co je tento seznam schválen, začne oslovovat jednotlivé kandidáty.

Headhunter zpravidla nikdy neoslovuje najednou vice kandidátů, ale začne s tím, který se nachází na prvním místě seznamu. Teprve pokud u něj neuspěje, osloví kandidáta, který se nachází na dalším místě atd. Může nastat i situace, kdy si klient toho nejlepšího kandidáta již vyhlédl sám, a cílem headhuntera je pak daného kandidáta přesvědčit, aby pro danou společnost začal pracovat. V okamžiku, kdy oslovený kandidát projeví o danou pozici zájem, sjedná si s ním headhunter osobní schůzku, na které se kandidát dozví, o jakou společnost se jedná.

Headhunter nepožaduje po kandidátovi zaslání životopisu. Nepotřebuje ho, neboť si o daném kandidátovi již vše potřebné sám zjistil z nejrůznějších zdrojů a příslušné informace si i ověřil. Nezřídka také headhunter daného kandidáta i několik dnů nebo týdnů sleduje a zajímá se o jeho pracovní i mimopracovní aktivity. Kde bydlí, kdy ráno vstává, kdy chodí spát, jak se dopravuje do práce, jak se obléká, jaké používá auto, jaké navštěvuje podniky, jaké má koníčky, jakému se věnuje sportu, zda má děti, jaký je jeho rodinný stav, jak tráví víkendy, s kým se stýká apod.

To jsou velice cenné informace, které headhunter může obratně využít při dalším jednání s daným kandidátem a klientem, kdy vystupuje v roli prostředníka. Na tomto místě je třeba zmínit, že headhunter se nezřídka pohybuje na hraně zákona, a někteří jsou své práci dokonce tak oddáni, že jsou ochotni ty hranice i překročit a to jen proto, aby splnili svůj úkol. Neváhají poté za účelem získání potřebných informací použít i pokročilé techniky sociálního inženýrství. A stejně tak tomu je i v případě, kdy se snaží přesvědčit daného člověka ke spolupráci a přijmutí místa ve firmě, která o něj má zájem.

V okamžiku, kdy obě strany potvrdí zájem, následuje schůzka s managementem dané společnosti, na které se řeší podmínky, za jakých je daný kandidát ochoten nastoupit. Většinou se nestává, že by se obě strany nedohodly. Pokud by k dohodě z nějakého důvodu přesto nedošlo, považuje to headhunter za své osobní selhání, protože by to znamenalo, že požadavkům svého klienta a kandidáta nevěnoval dostatečnou pozornost.

Všimněte si, že se v tomto příspěvku nemluví o nějakém výběrovém řízení, nebo o tom, že by headhunterem oslovený a doporučený kandidát absolvoval nějaké pohovory, testy, assessment centra, psal nějaké případové studie apod. Není to totiž potřeba, protože schopnosti daného kandidáta jsou zpravidla dobře známy a headhunter ví naprosto přesně, jaké schopnosti, vlastnosti a zkušenosti musí mít a má kandidát, kterého se chystá oslovit, a kterého doporučuje svému klientovi, a co všechno mu může nabídnout.

Pokud vám výše uvedené připadá jako sci-fi, tak to bude nejspíš proto, že jste se skutečným headhunterem zatím ještě nesetkali. Není se ostatně čemu divit, neboť opravdových headhunterů působících v ČR je velice málo.

Pro citování tohoto článku ve své vlastní práci můžete použít následující odkaz:
ČERMÁK, Miroslav, 2012. Lesk a bída HR v ČR: nehrajte si na headhuntery, nemáte na to. Online. Clever and Smart. ISSN 2694-9830. Dostupné z: https://www.cleverandsmart.cz/lesk-a-bida-hr-v-cr-nehrajte-si-na-headhuntery-nemate-na-to/. [citováno 07.12.2024].

Pokud vás tento článek zaujal, můžete odkaz na něj sdílet.

Štítky:


K článku “Lesk a bída HR v ČR: nehrajte si na headhuntery, nemáte na to” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: