Lesk a bída HR v ČR: black hat recruitment

V tomto příspěvku vás seznámím s praktikami, které používají některé firmy k náboru nových zaměstnanců.

Takový black hat recruitment probíhá vždy podle stejného scénáře, který firma spouští v okamžiku, kdy potřebuje obsadit pozice, na které se nikdo nehlásí. V praxi to funguje např. tak, že na internet umístí inzerát, že hledají asistentku. Do požadavků uvedou, že ideální uchazeč by měl zvládat práci s počítačem, s internetem, e-mailem, být komunikativní, flexibilní, samostatný, měl by mít organizační schopnosti a umět anglicky. V inzerátu je dále uvedeno, že se jedná o práci na HPP na dobu neurčitou, v příjemném prostředí s možností kariérního růstu se základním platem ve výši 20.000 Kč.

Požadavky to nejsou nijak přemrštěné a nabídka je to celkem slušná, a tak se nelze divit, že se na takový inzerát přihlásí poměrně dost uchazečů. A o to právě jde. Vtip je v tom, že firma, která si tento inzerát podala, ve skutečnosti nikoho na takovou pozici nehledá, protože uvedená pozice v dané firmě ani neexistuje nebo je už dávno obsazena. Cílem takové firmy je jen získat kontakty a uchazeče pozvat na pohovor, kde je mu následně nabídnuta úplně jiná práce. Jistě již tušíte jaká. Ano, taková, o kterou nemá nikdo moc zájem, povětšinou se jedná o práci distributora pro nějakou MLM firmu nebo operátora call centra.

V podstatě je jedno, na jakou pozici a do jaké firmy se uchazeč hlásí, vždy je mu oznámeno, že pozice již byla obsazena, ale že manažera zaslaný životopis zaujal, a že by mu mohli nabídnout jinou práci, a proto by se s ním rádi setkali. Na schůzce se pak uchazeč dozví, že firma shání prodejce např. finančních produktů, a že pracovní doba je volná, a že si může vydělat, kolik bude chtít, neboť předpoklady na to má. Ve finále se uchazeč dozví, že jeho odměna se bude odvíjet od počtu uzavřených smluv.

A to není vše. Pokud jsme v předchozích odstavcích popisovali případ firmy, která naoko sháněla asistentku, ale ve skutečnosti jí šlo o vybudování sítě distributorů, tak v následujícím případě firma neshání vůbec nikoho a jde ji jen o získání know-how. Ptáte se, jak to funguje? Celkem jednoduše a dokonce je i jedno v jakém oboru daná firma podniká.

Naposled jsem se setkal s inzerátem, který si podal majitel hotelu, kterému trvale klesaly tržby, a tak hledal způsob jak tuto situaci zvrátit. Podal si proto inzerát, že shání schopného pracovníka na pozici manažera hotelu. A v inzerátu uvedl, že po uchazeči požaduje, aby se s hotelem seznámil a následně mu zaslal motivační dopis spolu s návrhem, jak by obsazenost hotelu zajistil. Tímto způsobem získal naprosto zdarma spoustu námětů a tipů, které mohl následně realizovat. Že majitel hotelu nikoho na pozici manažera hotelu nepřijal, protože se jednalo o rodinný podnik, snad už ani nemusím dodávat.

Zatímco v prvním případě, se zpravidla dozvíte, že se jedná o podvod až v okamžiku, kdy se na pohovor dostavíte, tedy pokud si danou firmu nejprve neproklepnete na internetu, tak ve druhém případě vám radím, žádný návrh, studii, strategii nevypracovávejte a své nápady nikomu neposílejte ani nesdělujte. A už vůbec nevěřte tomu, že vaše návrhy, pokud budou dobré, daná firma nepoužije. K tomu, aby zaměstnavatel posoudil, zda pro něj budete opravdu přínosem, slouží především zkušební doba. Ostatně to, zda na danou pozici máte, dokládáte svým vzděláním, předchozími pracovními zkušenostmi a referencemi, které si váš potenciální zaměstnavatel může ověřit.

Pro úplnost už zbývá jen uvést, že v mnoha případech jsou výběrová řízení na určitou pozici vypisována jen proto, aby se nemohlo říci, že výběrové řízení neproběhlo. Dokázat to je ale samozřejmě téměř nemožné. Nejlepší na tom je, že dost často ani samotní personalisté netuší, že ve firmě, pro kterou pracují, se toto děje.

Pokud vás tento článek zaujal, můžete odkaz na něj sdílet.

Štítky:


K článku “Lesk a bída HR v ČR: black hat recruitment” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: