Koučink bez tajemství
Hned na úvod je třeba připustit, že koučink je skutečně účinná metoda osobního i profesního rozvoje a může koučované osobě pomoci k rychlejšímu stanovení a dosažení cíle.
Je však zbytečně zahalen tajemstvím a je z něj děláno cosi určeného jen pro vyvolené a co mohou vykonávat jen vyvolení. Není se čemu divit, dá se na něm totiž dost vydělat a to až několik tisíc za hodinu sezení.
Vydělávají na něm jak organizace, co koučují kouče, tak i samotní koučové, co koučují své klienty. Akreditace a certifikace stojí poměrně dost peněz (stovky tisíc korun nejsou nic neobvyklého) i času (stovky odkoučovaných hodin jsou podmínkou), takže je celkem pochopitelné, že zde není příliš velká ochota informace o koučinku zdarma sdílet a školy, které koučink provozují, pak působí na nezasvěcené okolí tak trochu jako sekty.
Kouč studuje, prochází náročným praktickým výcvikem, stane se členem asociace a až po poměrně dlouhé době se z něj stane certifikovaný kouč, který může služby kouče poskytovat svým klientům. A přitom se musí dál vzdělávat, aby si zachoval certifikaci. To se vysvětluje tím, že u takového kouče by klienti měli mít jistotu, že jim kouč skutečně pomůže a nenapáchá naopak škody na jejich psychice a nevytáhne z nich jen peníze. V tom však zpravidla není problém. Většina koučů svou práci dělá dobře a skutečně vám pomůže.
Kouč není konzultant, trenér, mentor, poradce, lektor ani psychoanalytik, a v zásadě nenese za svou práci žádnou odpovědnost, je to v podstatě jen osoba, která vám naslouchá, a která pomocí vhodných otázek vede rozhovor k tomu, abyste vy sami došli svému cíli. Princip koučování je tedy vlastně velice jednoduchý a nezbytné znalosti, které kouč potřebuje, by se jistě daly předat mnohem rychleji a za nižší cenu. Jak tedy koučování funguje v praxi?
Prostě se sejdete s koučem, jedno setkání trvá tak 90 minut. Může být i kratší, záleží jen na tom, jak rychle se dokážete vyžvýknout a jak moc budete schopen otevřeně mluvit o svých problémech nebo vizích. Delší většinou nebývá, protože to už by nebylo tak efektivní. Na první schůzce se dohodnete, v čem přesně potřebujete pomoci, zadání pro kouče může dodat i váš zaměstnavatel, který pro vás kouče objednal. Dále se dohodnete, jak často se budete scházet. Může to být týdně anebo třeba také jednou za měsíc.
Pak proběhne několik setkání, na kterých si budete povídat. O tom, co vás trápí a jak danou situaci řešíte anebo naopak neřešíte a jak byste ji mohli řešit třeba jinak a lépe, ale kouč vám samozřejmě nikdy neřekne jak, na to musíte přijít sám. Kouč vám bude jen pokládat otázky, a často bude i mlčet, to abyste se cítil trapně a něco ze sebe vymáčkli, i to, o čem třeba nechcete moc mluvit. Takže je to i hodně o důvěře.
Někdy už jen tím, že o problému člověk nahlas mluví, a je nucen jen jej pojmenovat a formulovat jej tak, aby jej pochopila i druhá osoba, v tomto případě kouč, která o něm absolutně nic neví, jej vede k tomu, že si člověk sám uvědomí určité skutečnosti a souvislosti, které mu předtím unikaly, a které si předtím ani neuvědomoval, protože o problému nahlas neuvažoval. Je to dané mimo jiné i tím, že člověk vnímá více smysly a sluch je jedním z nich, a při uvažování o problému v duchu nedochází k jejich aktivaci.
Kouč s koučovaným vede řízený rozhovor a záměrně volí otázky, které byste si sami nejspíš nepoložili, protože uvažujete nějakým naučeným způsobem a ten vám neumožňuje přijít na řešení vašeho problému. Po určitém zácviku může být koučem v podstatě kdokoliv, kdo má nějaké životní zkušenosti, alespoň průměrnou inteligenci, dokáže naslouchat a má schopnost empatie. Ovšem stejně jako v jakémkoliv jiném oboru i zde narazíte na kouče různých kvalit.
Koučem může být teoreticky i rodič, kolega nebo váš kamarád, ale ne ve všech případech bude takový koučink skutečně účinný, obzvlášť pokud se bude jednat o problém, se kterým se mu nebudete chtít svěřit, a kde by kouč mohl být ovlivněn svými city, které k vám chová anebo by informaci, kterou se dozví, mohl zneužít. S koučem se totiž často řeší komplikovaní vztahy, problematická komunikace, nízké sebevědomí, syndrom vyhoření apod.
V průběhu vašich setkání se také může vyjevit, že máte zcela jiný problém, než kvůli kterému jste za koučem přišli. To je ostatně poměrně častý případ, že váš zaměstnavatel neidentifikuje správně to, v čem skutečně potřebujete pomoc a nemusíte si to připouštět anebo chtít přiznat ani vy sám. V okamžiku, kdy si to přiznáte, vydefinujete nové cíle a začnete na nich pracovat.
Kouč vás budete vyzývat, abyste se na problém podíval z jiného úhlu, našel na druhém něco pozitivního, zamyslel se nad tím, proč se tak cítíte, jak se může cítit ten druhý, proč tak jedná apod. Bude se vás ptát, co byste mohl udělat pro to, aby se tato situace změnila. Kouč vás nebude opravovat, pokud budete o něčem uvažovat špatně anebo z něčeho vyvozovat chybné závěry, ale bude se vás pomocí dalších otázek snažit dovést k tomu, abyste na to pro vás nejlepší řešení přišel nakonec sám.
A na příštím setkání se vás zeptá, zda jste to udělal to, o čem jste minule mluvil, a zda došlo ke změně k lepšímu. Pokud ano, tak se tím zároveň potvrzuje, že vaše sezení mají smysl, že byste to bez něj sám nezvládl anebo minimálně ne tak rychle, čímž se zároveň ospravedlňuje i jeho nárok na ne zrovna nízkou odměnu za vaše sezení.
ČERMÁK, Miroslav, 2019. Koučink bez tajemství. Online. Clever and Smart. ISSN 2694-9830. Dostupné z: https://www.cleverandsmart.cz/koucink-bez-tajemstvi/. [citováno 07.12.2024].
Štítky: koučink
K článku “Koučink bez tajemství” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.
Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.