Jaký význam má strategický management v podnikání

Nebudeme si nic nalhávat, jsou odvětví, kde se bez strategického řízení klidně obejdete.

Minimálně v prvopočátku podnikání a pak jsou samozřejmě odvětví, do kterých bez uplatnění principů strategického řízení nelze prakticky ani vstoupit.

A jestliže přijmeme základní postulát, že smyslem každého podnikání je dosahování zisku, ať už prodejem produktů, kterými mohou být výrobky anebo služby, tak je nasnadě, že většina podnikatelů bude usilovat o dlouhodobé dosahování zisku, ideálně rostoucího v čase.

Zisk zpravidla nějakým způsobem koreluje s klasickou životní křivkou produktu (product life cycle, zkr. PLC), kdy na ose X je vynesen čas a na ose Y pak výsledek hospodaření. (Úmyslně nepíši zisk, protože v prvopočátku budete zpravidla ve ztrátě, nesmíte zapomenout na poměrně nákladnou fázi vývoje produktu.)

Tato křivka může mít samozřejmě u různých produktů naprosto odlišný průběh. A byť zpočátku objem prodeje zpravidla roste (fáze zavedení a růstu), tak pak později dochází ke stagnaci (fáze zralosti), a nakonec i k postupnému poklesu (fáze úpadku), což je ale zcela normální.

Cílem většiny podnikatelů pak je, aby objem prodeje co nejdéle rostl anebo byl minimálně stabilní a zajistil mu odpovídající příjem, tedy aby se produkt co nejdéle nacházel v pozici krávy v levém spodním kvadrantu BCG matice.

Zatímco vstup na trh může být mnohdy úspěšný jen díky neutuchajícímu nadšení a neotřelému podnikatelskému nápadu, který konkurenci naprosto zaskočí, anebo jen využívá aktuální mezery na trhu, kterou podnikatel objevil, tak v dlouhodobém horizontu lze uspět jedině díky strategickému řízení.

Je tomu tak proto, že nadšení a moment překvapení zde již nestačí, neboť konkurence zpravidla stihne nějakým způsobem zareagovat, přijde s podobným produktem nebo službou, dosáhne nižších nákladů, anebo má prostě jen lepší marketing.

S konkurencí je možné bojovat pomocí klasických nástrojů marketingového mixu, což vyžaduje trochu jiné kompetence, a ne každý podnikatel jimi disponuje. A to je i důvod, proč spousta začínajících podnikatelů zkrachuje anebo svůj startup raději prodá investorovi.

Pokud má organizace ambice v dlouhodobém horizontu uspět, tak její management musí nejprve definovat vizi a misi, poté provést situační analýzu a nakonec vytvořit strategický plán obsahující SMART cíle a vlastní strategii pak realizovat dle PDCA cyklu.

Můžete mít vynikající produkt, využívat patentové ochrany a pronikat s ním postupně na další a další trhy a nějakou strategii nemusíte vůbec řešit. Ovšem kolik je takových podnikatelů, kterým to tímto způsobem vyšlo? Není jich mnoho. A kolik je těch, kterým to nevyšlo? Těch je podstatně více, jen se o nich nemluví. Proč taky mluvit o neúspěšných, že.

Absence strategie je vůbec častý problém malých a středních firem, které žádnou strategii nevytváří, vznikají na základě náhlého podnikatelského záměru a jednají spíše intuitivně.

Což o to, ono to v prvopočátku může i fungovat, protože jako firma nově přicházející na trh není pro ostatní hráče čitelná, a dochází k náhlému momentu překvapení. Časem však firma bude stagnovat, zaostávat za svojí konkurencí a nakonec nejspíš i zanikne.

Ostatně to můžeme pozorovat i ve sportu, kdy neznámý šachista nebo tenista překvapí mnohem zkušenějšího hráče a porazí jej, ovšem podruhé se mu již zpravidla daný úspěch zopakovat nepodaří. Alespoň ne do té doby, než si najme spičkového kouče a spolu s ním identifikuje své silné a slabé stránky a zapracuje na nich.

Pokud vás tento příspěvek zaujal, sdílejte ho!
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Print this page
Print

Štítky:


K článku “Jaký význam má strategický management v podnikání” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: