Jak zajistit, aby jakýkoliv průzkum dopadl přesně tak, jak potřebujete – 1. díl
Pokud se ptáte, kdo by vůbec mohl mít zájem o takovýto průzkum, tak vězte, že nejčastěji si takovéto průzkumy nechávají dělat politické strany a korporace.
Výsledky těchto průzkumů totiž neslouží ke zjištění skutečného stavu věci, ale primárně k ovlivnění veřejného mínění nebo zaměstnanců a k podpoře již učiněných nebo naplánovaných rozhodnutí.
V odborné literatuře se tyto techniky vedoucí k ovlivnění mínění nazývají spin doctoring a osoba, která je používá pak spin doctor. V korporacích tuto úlohu plní nejrůznější konzultační společnosti a nezávislé agentury, které provádí průzkum mezi zaměstnanci.
Tento článek popisuje základní techniky, které se při těchto průzkumech používají, a které mají víceméně sloužit jen k tomu, aby se potvrdilo to, co zadavatel průzkumu požaduje. Např. že většina zaměstnanců je spokojena nebo naopak nespokojena. Často se takovéto průzkumy provádí i opakovaně, aby se prokázalo, že daný trend je rostoucí nebo klesající.
Označit takovéto průzkumy za zmanipulované je poměrně obtížné, protože kromě zadavatele a v mnoha případech i realizátora, kterým může být agentura, která se průzkumy živí, nikdo netuší, jakým způsobem byl výběr respondentů a otázek proveden. A právě výběr těch správných respondentů a otázek je pro požadované výsledky průzkumu naprosto rozhodující.
Tím se pomalu dostáváme k tomu, jak takový průzkum realizovat. V zásadě máte dvě možnosti. Buď připravené otázky položíte takovým respondentům, u kterých víte, jak vám na ně odpovědí. Anebo otázky schválně volíte tak, aby na ně ani jinak než chcete vy, odpovědět nešlo.
Pokud jde o volbu vhodných respondentů, tak musíte mít k dispozici nějakou databázi s dostatečným počtem potenciálních respondentů a musíte o nich něco málo vědět. Bez toho to nejde. Poté z databáze vyberete ty respondenty, u kterých z informací, které o nich v databázi máte, dokážete usuzovat na to, jak by asi tak mohli v průzkumu odpovídat.
Největším uměním je informace, které máte v databázi u jednotlivých respondentů uvedeny, správně interpretovat a vyvodit z nich ty správné závěry. Tuto fázi považuji vůbec za nejnáročnější, a rozhodně byste ji neměli podceňovat.
Může se samozřejmě stát, že potřebné informace, z kterých byste mohli možnou odpovědět respondenta vyvodit, v databázi nemáte. V takovém případě je nutné nejprve provést takový průzkum, jehož jediným cílem bude získání těchto informací. Když respondentům za účast v průzkumu nabídnete nějakou odměnu, neměl by to být problém.
Následně z těchto vhodných respondentů vyberete takový počet respondentů, který se již dá považovat za statisticky významný pro daný typ průzkumu. Nemusím asi zdůrazňovat, že vzhledem k tomu, že jste již provedli předvýběr, můžete nyní respondenty, které budete oslovovat, volit náhodně. Nyní již víte, proč můžete s čistým svědomím prohlásit, že byli osloveni náhodně vybraní respondenti, protože oni skutečně náhodně vybraní byli.
Pokud by průzkum na poprvé nedopadl tak, jak si zadavatel přeje, nic se neděje, průzkum je možno zopakovat. To není proti ničemu. A hlavně jste o zkušenost bohatší, a víte, jak na vaše otázky odpovídali vámi vytipovaní respondenti. Nyní byste již neměli mít problém vybrat ty správné respondenty, kteří odpovědí lépe.
Výsledek druhého průzkumu by se již měl blížit tomu, co zadavatel průzkumu chce. Pro ještě lepší výsledek pak můžete provést i třetí průzkum. Vězte, že to je úplně normální, a dělají to tak všichni, co tento typ prefabrikovaných průzkumů provádí.
Závěr: V tomto díle jsme se zabývali volbou vhodných respondentů, příště si řekneme, jak volit ty správné otázky.
Štítky: průzkum, spin doctoring
K článku “Jak zajistit, aby jakýkoliv průzkum dopadl přesně tak, jak potřebujete – 1. díl” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.
Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.