Jak snížit náklady na IT?

Jak snížit IT náklady – to je otázka, na kterou se teď snaží najít odpověď nejeden CIO.

A přitom možností, jak snížit náklady na IT, je spousta. Tento článek přináší naprosto konkrétní tipy, jak snížit náklady na IT. Následující seznam se nesnaží být vyčerpávající.

  1. Outsourcing

  2. Pokud někdo dokáže danou službu např. vývoj SW nabídnout laciněji a ve stejné kvalitě, využijte toho.

  3. Offshoring

  4. Pokud můžete např. výpočetní středisko přesunout do levnější země, udělejte to.

  5. Cloud computing

  6. Zamyslete se nad tím, zda by pro vás nebyly služby, které nabízí cloud computing, v některých případech výhodnější.

  7. Bodyshopping

  8. Tam, kde nehrozí ztráta know-how a nejedná se o natolik specifickou činnost, aby se nedala rychle naučit, je možné uzavřít kontrakt se společností, která vám poskytne na určitou dobu své pracovníky, např. v době dovolených.

  9. Revize smluv

  10. Nahraďte drahé produkty a služby levnějšími a stejně kvalitními. To že před 3 lety uzavřená smlouva byla pro vás výhodná, to už dnes dávno nemusí platit. Zvažte, zda by v některých případech nebylo výhodnější mít uzavřenou smlouvu místo s několika, pouze s jedním dodavatelem.

  11. Reengineering procesů

  12. Analyzujte stávající procesy (AS-IS) a navrhněte nové řešení (TO-BE), dělejte věci efektivně. Cobit a ITIL vám v tom pomůže.

  13. Automatizace

  14. Souvisí s reingeneeringem procesů. Položte si otázku, zda nelze některé činnosti, které dělá lidská obsluha, automatizovat.

  15. Reorganizace

  16. Zamyslete se nad změnou organizační struktury a snížením počtu zaměstnanců. Podkladem pro rozhodování by měla být analýza procesů a výkonnosti zaměstnanců.

  17. Školení

  18. Ač představuje náklady, v delším časovém horizontu se vám vždy vrátí – proškolení zaměstnanci nadělají méně chyb. Do budoucna budete schopni s menším počtem zaměstnanců poskytnout stejně kvalitní služby.

  19. Zákoník práce

  20. Dodržujte ho, vytvořením optimálních podmínek pro práci a především dodržováním přestávek a pracovní doby se snižuje množství chyb.

  21. Práce z domova a vzdálený přístup

  22. Ušetříte náklady za pracovní místo, osvětlení a klimatizaci pracoviště, el. energii potřebnou k napájení počítače a v neposlední řadě i spotřebu vody.

  23. Virtualizace

  24. Konsolidujte servery, nasaďte virtualizační SW a snižte náklady na umístění, napájení, chlazení i náklady na správu těchto serverů, které rozhodně nejsou zanedbatelné.

  25. Upgradujte HW

  26. Sledujte, v jaké fázi životního cyklu se váš HW nachází a jaké jsou náklady na jeho provoz. Včas ho vyměňte, jinak proděláte na častých servisních zásazích a vyšší spotřebě.

  27. Povolte soukromá zařízení

  28. Umožněte svým zaměstnancům v rámci programu BYOD (Buy Your Own Device) používat jejich vlastní zařízení a je jedno, zda se bude jednat o notebook, tablet, nebo smartphone.

  29. Lite verze

  30. V případě, že uvažujete o virtualizaci desktopů, nezapomínejte, že některé OS obsahují obrovské množství souborů, které nejsou pro vlastní běh vůbec potřeba a mohou být bez problémů a ovlivnění funkčnosti odstraněny. Spolu s velikostí image se tak výrazně sníží i požadavek na operační paměť a diskový prostor.

  31. Úsporný režim PC

  32. Zamyslete se nad snížením spotřeby celého počítače, především v době nečinnosti. Při několika 1000 počítačů již má velký význam zamyslet se nad vhodným nastavením úsporného režimu, vypínání PC, monitorů a disků.

  33. Klimatizace

  34. Chlazení v řadě tzv. inrow změňte za chlazení nad zařízením tzv. overhead. Počáteční investice je vysoká, ale velice brzy se vám vrátí.

  35. Requirement engineering

  36. Věnujte pozornost tomu, co váš zákazník vlastně chce – neztrácejte čas vývojem něčeho, co zákazník vůbec nepotřebuje.

  37. Metodika vývoje

  38. Ne vždy jsou klasické metodiky vývoje SW nejvýhodnější, uvažujte i o agilních metodikách vývoje SW.

  39. Testování SW

  40. Důkladné testování SW v průběhu celého životního cyklu vytváří předpoklad, že dojde k včasnému odstranění chyb.

  41. Zredukujte počet tiskáren

  42. Pořiďte si místo několika tiskáren raději jednu výkonnější a umístěte ji dál od zaměstnanců.

  43. Změnte výchozí nastavení tiskáren

  44. Snižte spotřebu papíru, toneru a inkoustu tím, že výchozí nastavení tiskárny změníte na černobílý, oboustranný a úsporný tisk.

  45. Používejte úsporný font

  46. Používejte úspornější font, a to takový, který používá tenčí linky nebo ekologické fonty obsahující množství neviditelných dírek, takže písmena nejsou plně vylita barvou a tím uspoříte toner nebo inkoust.

  47. Omezte tisk

  48. Zvažte, zda musíte daný dokument opravdu vytisknout a pokud ano, tak zda musí být vytištěn barevně. Zmenšete okraje dokumentu a vytiskněte ho na laserové tiskárně.

  49. Licence

  50. Monitorujte, jak a kým jsou jednotlivé aplikace využívány a jaký je jejich přínos pro vaši společnost. Zvažte, jaké aplikace opravdu potřebujete a zda není k dispozici jiný, levnější produkt a zda není možné více aplikací nahradit jednou.

  51. Tenký klient

  52. Pokud to jde, přejděte na tenkého klienta. Ušetříte náklady za aktualizaci, tu budete nyní muset provádět jen na serveru. Zákazník bude mít vždy aktuální a funkční verzi. Kromě SW tenkého klienta se zamyslete i nad tenkým HW klientem tj. stanici bez disku, aplikací a OS.

  53. Velké disky

  54. Tam kde to lze, používejte velké disky (jsou sice pomalejší), ale vzhledem k tomu, že spotřeba disků není výrazně závislá na jejich kapacitě, je výhodnější velký počet disků o malé kapacitě nahradit menším počtem disků o velké kapacitě.

  55. SSD

  56. Místo vysokootáčkových disků s malou kapacitou použijte Solid State Disk – obsahuje flash paměť a tudíž spotřebuje méně energie a ještě k tomu má přístupovou dobu o nějaký řád rychlejší než současné nejrychlejší pevné disky.

  57. Přesun dat

  58. Přesuňte nepoužívaná data s vysokorychlostních disků na pomalejší s nižší spotřebou. Zamyslete se nad tím, zda nenasadit nějaký SW na automatizovaný přesun (automated tiering) dat mezi disky podle toho, jak je k datům přistupováno.

  59. Komprimace

  60. Některá data lze velice úspěšně komprimovat a tím výrazně snížit požadavky na diskovou kapacitu.

  61. Archivace

  62. Data, ke kterým uživatelé tak často nepřistupují, je možné přesunout na levnější média.

  63. Skartace

  64. Spousta dat na vašich síťových discích je neaktuálních a dost často se také jedná o data, která na nich nemají vůbec co dělat, např. nelegální kopie filmů, hudebních skladeb, aplikací, ale i soukromých fotografií apod.

  65. Deduplikace

  66. V síti s velkým počtem uživatelů se dost často stává, že na discích je uložen jeden soubor několikrát, často i tolikrát, kolik je uživatelů. Při deduplikaci je uchovávána pouze jedna instance daného souboru a na ní vedou odkazy.

  67. VoIP

  68. Snižte náklady za telefonování, telefonujte přes internet.

  69. Sdílejte infrastrukturu

  70. K přenosu dat ze zařízení sloužících k zajištění fyzické bezpečnosti využívejte stejnou síťovou infrastrukturu, která se používá pro přenos business dat. Stačí vám pak menší počet aktivních prvků, fyzických portů, síťových adaptérů, kabelů apod.

Máte nějaký další nápad, jak snížit náklady na IT? Podělte se o něj s ostatními čtenáři v diskusi pod článkem nebo napište a my váš tip přidáme do seznamu.

Pro citování tohoto článku ve své vlastní práci můžete použít následující odkaz:
ČERMÁK, Miroslav, 2009. Jak snížit náklady na IT?. Online. Clever and Smart. ISSN 2694-9830. Dostupné z: https://www.cleverandsmart.cz/jak-snizit-naklady-na-it/. [citováno 07.12.2024].

Pokud vás tento článek zaujal, můžete odkaz na něj sdílet.

Štítky:

  1. Peter Hrušovský

    Mám pocit, že súčasné IT má voči interným a externým zákazníkom obrovský problém v bodoch 6,7,8,18 ako celku. U IT mi chýba spätná väzba o tom, čo už je hotové, čo sa dá použiť znovu, prípadne ako by sa nové požiadavky BUS na úpravu a opravu dali upraviť tak, aby mohli byť pouźité (customizované) už hotové moduly a riešenia.

  2. steuer

    Zdravím, pěkný začátek. Osobně bych navrhoval body seskupit do smyslupných skupin podle nějaké metodiky popisu podnikové architektury a doplnil bych další kategorie a subkategorie např. e-learning (snížení nákladu na školení), live communication (snížení nároku na cestování), vývoj komponent (reusing), DB tuning (optimalizace výkonu), centralizace číselníků, vizualizace nákladů (nastavení limitů a pravidel), atd.


K článku “Jak snížit náklady na IT?” se zde nachází 2 komentáře.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: