Jak snížit náklady na IT?
Jak snížit IT náklady – to je otázka, na kterou se teď snaží najít odpověď nejeden CIO.
A přitom možností, jak snížit náklady na IT, je spousta. Tento článek přináší naprosto konkrétní tipy, jak snížit náklady na IT. Následující seznam se nesnaží být vyčerpávající.
-
Outsourcing
-
Offshoring
-
Cloud computing
-
Bodyshopping
-
Revize smluv
-
Reengineering procesů
-
Automatizace
-
Reorganizace
-
Školení
-
Zákoník práce
-
Práce z domova a vzdálený přístup
-
Virtualizace
-
Upgradujte HW
-
Povolte soukromá zařízení
-
Lite verze
-
Úsporný režim PC
-
Klimatizace
-
Requirement engineering
-
Metodika vývoje
-
Testování SW
-
Zredukujte počet tiskáren
-
Změnte výchozí nastavení tiskáren
-
Používejte úsporný font
-
Omezte tisk
-
Licence
-
Tenký klient
-
Velké disky
-
SSD
-
Přesun dat
-
Komprimace
-
Archivace
-
Skartace
-
Deduplikace
-
VoIP
-
Sdílejte infrastrukturu
Pokud někdo dokáže danou službu např. vývoj SW nabídnout laciněji a ve stejné kvalitě, využijte toho.
Pokud můžete např. výpočetní středisko přesunout do levnější země, udělejte to.
Zamyslete se nad tím, zda by pro vás nebyly služby, které nabízí cloud computing, v některých případech výhodnější.
Tam, kde nehrozí ztráta know-how a nejedná se o natolik specifickou činnost, aby se nedala rychle naučit, je možné uzavřít kontrakt se společností, která vám poskytne na určitou dobu své pracovníky, např. v době dovolených.
Nahraďte drahé produkty a služby levnějšími a stejně kvalitními. To že před 3 lety uzavřená smlouva byla pro vás výhodná, to už dnes dávno nemusí platit. Zvažte, zda by v některých případech nebylo výhodnější mít uzavřenou smlouvu místo s několika, pouze s jedním dodavatelem.
Analyzujte stávající procesy (AS-IS) a navrhněte nové řešení (TO-BE), dělejte věci efektivně. Cobit a ITIL vám v tom pomůže.
Souvisí s reingeneeringem procesů. Položte si otázku, zda nelze některé činnosti, které dělá lidská obsluha, automatizovat.
Zamyslete se nad změnou organizační struktury a snížením počtu zaměstnanců. Podkladem pro rozhodování by měla být analýza procesů a výkonnosti zaměstnanců.
Ač představuje náklady, v delším časovém horizontu se vám vždy vrátí – proškolení zaměstnanci nadělají méně chyb. Do budoucna budete schopni s menším počtem zaměstnanců poskytnout stejně kvalitní služby.
Dodržujte ho, vytvořením optimálních podmínek pro práci a především dodržováním přestávek a pracovní doby se snižuje množství chyb.
Ušetříte náklady za pracovní místo, osvětlení a klimatizaci pracoviště, el. energii potřebnou k napájení počítače a v neposlední řadě i spotřebu vody.
Konsolidujte servery, nasaďte virtualizační SW a snižte náklady na umístění, napájení, chlazení i náklady na správu těchto serverů, které rozhodně nejsou zanedbatelné.
Sledujte, v jaké fázi životního cyklu se váš HW nachází a jaké jsou náklady na jeho provoz. Včas ho vyměňte, jinak proděláte na častých servisních zásazích a vyšší spotřebě.
Umožněte svým zaměstnancům v rámci programu BYOD (Buy Your Own Device) používat jejich vlastní zařízení a je jedno, zda se bude jednat o notebook, tablet, nebo smartphone.
V případě, že uvažujete o virtualizaci desktopů, nezapomínejte, že některé OS obsahují obrovské množství souborů, které nejsou pro vlastní běh vůbec potřeba a mohou být bez problémů a ovlivnění funkčnosti odstraněny. Spolu s velikostí image se tak výrazně sníží i požadavek na operační paměť a diskový prostor.
Zamyslete se nad snížením spotřeby celého počítače, především v době nečinnosti. Při několika 1000 počítačů již má velký význam zamyslet se nad vhodným nastavením úsporného režimu, vypínání PC, monitorů a disků.
Chlazení v řadě tzv. inrow změňte za chlazení nad zařízením tzv. overhead. Počáteční investice je vysoká, ale velice brzy se vám vrátí.
Věnujte pozornost tomu, co váš zákazník vlastně chce – neztrácejte čas vývojem něčeho, co zákazník vůbec nepotřebuje.
Ne vždy jsou klasické metodiky vývoje SW nejvýhodnější, uvažujte i o agilních metodikách vývoje SW.
Důkladné testování SW v průběhu celého životního cyklu vytváří předpoklad, že dojde k včasnému odstranění chyb.
Pořiďte si místo několika tiskáren raději jednu výkonnější a umístěte ji dál od zaměstnanců.
Snižte spotřebu papíru, toneru a inkoustu tím, že výchozí nastavení tiskárny změníte na černobílý, oboustranný a úsporný tisk.
Používejte úspornější font, a to takový, který používá tenčí linky nebo ekologické fonty obsahující množství neviditelných dírek, takže písmena nejsou plně vylita barvou a tím uspoříte toner nebo inkoust.
Zvažte, zda musíte daný dokument opravdu vytisknout a pokud ano, tak zda musí být vytištěn barevně. Zmenšete okraje dokumentu a vytiskněte ho na laserové tiskárně.
Monitorujte, jak a kým jsou jednotlivé aplikace využívány a jaký je jejich přínos pro vaši společnost. Zvažte, jaké aplikace opravdu potřebujete a zda není k dispozici jiný, levnější produkt a zda není možné více aplikací nahradit jednou.
Pokud to jde, přejděte na tenkého klienta. Ušetříte náklady za aktualizaci, tu budete nyní muset provádět jen na serveru. Zákazník bude mít vždy aktuální a funkční verzi. Kromě SW tenkého klienta se zamyslete i nad tenkým HW klientem tj. stanici bez disku, aplikací a OS.
Tam kde to lze, používejte velké disky (jsou sice pomalejší), ale vzhledem k tomu, že spotřeba disků není výrazně závislá na jejich kapacitě, je výhodnější velký počet disků o malé kapacitě nahradit menším počtem disků o velké kapacitě.
Místo vysokootáčkových disků s malou kapacitou použijte Solid State Disk – obsahuje flash paměť a tudíž spotřebuje méně energie a ještě k tomu má přístupovou dobu o nějaký řád rychlejší než současné nejrychlejší pevné disky.
Přesuňte nepoužívaná data s vysokorychlostních disků na pomalejší s nižší spotřebou. Zamyslete se nad tím, zda nenasadit nějaký SW na automatizovaný přesun (automated tiering) dat mezi disky podle toho, jak je k datům přistupováno.
Některá data lze velice úspěšně komprimovat a tím výrazně snížit požadavky na diskovou kapacitu.
Data, ke kterým uživatelé tak často nepřistupují, je možné přesunout na levnější média.
Spousta dat na vašich síťových discích je neaktuálních a dost často se také jedná o data, která na nich nemají vůbec co dělat, např. nelegální kopie filmů, hudebních skladeb, aplikací, ale i soukromých fotografií apod.
V síti s velkým počtem uživatelů se dost často stává, že na discích je uložen jeden soubor několikrát, často i tolikrát, kolik je uživatelů. Při deduplikaci je uchovávána pouze jedna instance daného souboru a na ní vedou odkazy.
Snižte náklady za telefonování, telefonujte přes internet.
K přenosu dat ze zařízení sloužících k zajištění fyzické bezpečnosti využívejte stejnou síťovou infrastrukturu, která se používá pro přenos business dat. Stačí vám pak menší počet aktivních prvků, fyzických portů, síťových adaptérů, kabelů apod.
Máte nějaký další nápad, jak snížit náklady na IT? Podělte se o něj s ostatními čtenáři v diskusi pod článkem nebo napište a my váš tip přidáme do seznamu.
ČERMÁK, Miroslav, 2009. Jak snížit náklady na IT?. Online. Clever and Smart. ISSN 2694-9830. Dostupné z: https://www.cleverandsmart.cz/jak-snizit-naklady-na-it/. [citováno 07.12.2024].
Štítky: IT náklady
K článku “Jak snížit náklady na IT?” se zde nachází 2 komentáře.
Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.
Mám pocit, že súčasné IT má voči interným a externým zákazníkom obrovský problém v bodoch 6,7,8,18 ako celku. U IT mi chýba spätná väzba o tom, čo už je hotové, čo sa dá použiť znovu, prípadne ako by sa nové požiadavky BUS na úpravu a opravu dali upraviť tak, aby mohli byť pouźité (customizované) už hotové moduly a riešenia.
Zdravím, pěkný začátek. Osobně bych navrhoval body seskupit do smyslupných skupin podle nějaké metodiky popisu podnikové architektury a doplnil bych další kategorie a subkategorie např. e-learning (snížení nákladu na školení), live communication (snížení nároku na cestování), vývoj komponent (reusing), DB tuning (optimalizace výkonu), centralizace číselníků, vizualizace nákladů (nastavení limitů a pravidel), atd.