Krátké zamyšlení nad reputačním rizikem

O reputačním riziku mluvíme zpravidla v souvislosti s negativní publicitou, kdy hrozí, že zveřejnění určité informace, bez ohledu na to, zda je tato informace pravdivá či nikoliv, by mohlo způsobit ztrátu důvěry klientů, obchodních partnerů nebo akcionářů a v konečném důsledku vést k finanční ztrátě nebo i k ukončení činnosti dané společnosti na trhu.

V rámci analýzy rizik bychom se měli pokusit odhadnout, jaký dopad na business by tato negativní publicita mohla mít, a jaká je pravděpodobnost, že tato skutečnost nastane.

Častou chybou, obzvláště začínajících analytiků, je odvíjet úroveň reputačního rizika jen od počtu dnů, po které bude daná informace v mediích objevovat a dále pak, zda se bude jednat o média místní, národní nebo mezinárodní.

Příliš neřešte, jak dlouho se o dané kauze bude psát nebo mluvit, protože v okamžiku, kdy se daná informace objeví na internetu, a vězte, že ona se tam objeví, bude se pod ní nacházet i sáhodlouhá diskuse a hlavně, ta informace tam bude stále.

To, zda bude daná kauza plnit stránky bulváru a nejrůznějších seriózních plátků, je dáno především atraktivitou dané kauzy pro čtenáře, posluchače, diváky a jiné zájmové skupiny, které mohou mít zájem tuto poptávku i přiživit. A ona atraktivita pak vychází především z toho, zda jste nějakým zásadním způsobem pochybili a jak snadno lze vaše pochybení dokázat.

Zkuste zapátrat po tom, zda už se někdy nějaká vám podobná společnost s takovou negativní publicitou setkala, a jaký to na ní mělo dopad. Ale negeneralizujte, protože ono v tomto případě strašně záleží na detailech.

Podstatné totiž není jen, co se stalo, ale i komu se to stalo, kde, za jakých podmínek a rovněž jak na to daná společnost reagovala. To, co jedné společnosti projde prakticky bez povšimnutí, s minimálním nebo žádným dopadem, může být pro druhou společnost naopak zničující. Vezměte si třeba takovou medializaci bezpečnostního incidentu, který souvisí s únikem informací, defacementem nebo nedostupností určité služby.

Pokud např. uniknou osobní údaje o pacientech a podstoupených zákrocích, přestanou do dané nemocnice pacienti chodit, co myslíte? Jistěže ne, protože do jiné to mají daleko a hlavně, informace o tom, že tam chodí i soused není nijak překvapivá, když je v daném městě jen jedna. Stejně tak může mít uniklá informace o tom, že nějaká celebrita podstoupila estetický zákrok, i pozitivní dopad. A naopak informace o nadprůměrně vysokém počtu úmrtí při banálních operacích na soukromé klinice, danou kliniku zcela jistě poškodí.

Pak tu máme pozměněné webové stránky nebo průnik do systému. Občas se to stane. V médiích se objeví screenshot hacknuté stránky, organizace danou zranitelnost odstraní, stránky vrátí do původního stavu, a pokračuje ve své činnosti normálně dál. A dopad? Žádný, tedy pokud nejste certifikační autorita nebo organizace, u které se předpokládá vysoká úroveň bezpečnosti.

A stejně tak je to i s nedostupností služeb. Samotná nedostupnost dané služby může způsobit značnou škodu, to jistě ano, nicméně medializace dané skutečnosti nikoliv, tedy pokud nejste ISP, poskytovatel cloudu, nebo hostingu, a nemáte na vysoké dostupnosti postaven váš business.

Asi není potřeba uvádět jména konkrétních společností, kterých se výše uvedené příklady týkají, Věřím, že jistě sami přijdete na to, které to jsou a vzpomenete si i na spoustu dalších. Můžeme však formulovat následující závěr, který sice není nijak překvapivý, ale…

Vězte, že pokud nebude příčinou incidentu vaše naprosté selhání, a nedojde k poškození zdraví, ztrátě na životech nebo vaši klienti neutrpí nějakou materiální nebo finanční ztrátu, tak za pár dní už zpravidla nikoho tato kauza nebude zajímat a zveřejnění této skutečnosti bude mít minimální, ne-li žádný dopad na váš business.

Ovšem pozor, nezapomínejte na to, že dost záleží na tom, jak budete v takové situaci komunikovat, ale o tom až příště.



Pokud vás tento příspěvek zaujal, sdílejte ho!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print

Štítky: ,


K článku “Krátké zamyšlení nad reputačním rizikem” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: