IT Governance: honba za dokonalými procesy

Níže uvedený obrázek nebyl zvolen náhodou. Myslím, že celkem jasně vyjadřuje, jak to se zavedením těch procesů ve většině společností vlastně je.

Proces buď není zaveden vůbec (0) nebo probíhající činnost vykazující známky určitého procesu (1) nebo je proces jen v hlavách lidí (2) případně je dokumentován (3) a pokud je dokumentován, je i vyhodnocován (4) a v některých opravdu výjimečných případech je dokonce i vylepšován a automatizován (5).

CMM

Jednotlivé stupně vyzrálosti procesu jsou nejčastěji označovány a popisovány takto:

0 – Neexistující (Non-existent) – ve společnosti neexistuje nic, co by se dalo nazvat procesem.

1 – Náhodný/chaotický (Initial/Ad Hoc/Chaotic) – ve společnosti existují určité činnosti, které vykazují známky procesu, leč odpovědnost leží zcela na jednotlivcích a nikdo se nesnaží proces definovat.

2 – Opakovatelný (Repeatable but Intuitive/Reactive) – Různí lidé při řešení konkrétního problému nebo požadavku postupují stejně resp. vykonávají stejné činnosti, ale proces není nikde popsán.

3 – Definovaný (Defined/Proactive) – Proces je popsán, ale není nijak důmyslný, jen popisuje, jak se to v dané společnosti dělá a nikdo ho nevyhodnocuje.

4 – Měřitelný (Managed and Measurable) – proces je monitorován, vyhodnocován a průběžně vylepšován pokud je zjištěna nějaká odchylka od žádoucího stavu.

5 – Optimalizovaný (Optimised) – proces je porovnáván s best practice a průběžně vylepšován a automatizován s cílem zvýšit kvalitu a efektivitu a pružně reagovat na měnící se podmínky.

Obrázek se snaží zachytit i skutečnost, že většina společností nemá procesy buď zavedené vůbec, nebo jsou zavedeny jen částečně. V reálném světě je jen málo společností, které mají zavedeny procesy na té nejvyšší úrovni z pohledu měření jejich vyzrálosti. A ještě méně je těch společností, které by měly na nejvyšší úrovni zavedeny všechny procesy.

Ve své podstatě to často ani není nutné, protože většinou platí pravidlo 80/20. Tedy, že pouhých 20% procesů generuje 80% zisku. To znamená, že se nemusíme snažit zavést všechny procesy na té nejvyšší možné úrovni, ale měli bychom se zaměřit především na ty, které nám generují většinu zisku.

V opačném případě jen čerpáme cenné finanční a lidské zdroje v honbě za dokonalými procesy v těch oblastech, které se na zisku podílí minimálně. Jinými slovy, náklady na zavedení daných procesů by pak mohly být mnohem vyšší než výnosy. Obecně by mělo platit, že čím vyzrálejší je proces, tím nižší je riziko a náklady a tím vyšší je naopak kvalita poskytovaných služeb.

Závěr: To, že je proces zaveden na stupni 5, ještě neznamená, že je proces pro společnost opravdu přínosný. Proces může být klidně na stupni 5 a přitom může být úplně k ničemu. Spousta společností si jako cíl dává posun z úrovně 2 na 3 nebo ze 3 na 4. Snaze o zvýšení úrovně vyzrálosti procesu by však měla vždy přecházet analýza a případný návrh na změnu. Této činnosti se honosně říká reengineering procesů, ale o tom zase někdy příště.

Pokud vás tento článek zaujal, můžete odkaz na něj sdílet.

Štítky:


K článku “IT Governance: honba za dokonalými procesy” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: