Filtrování webu: Jaké weby zakázat a proč?
Cílem tohoto příspěvku je zamyslet se nad tím, na jaké weby zakázat zaměstnancům přístup a proč.
Produkty, které se používají k filtrování webu, rozdělují weby na základě analýzy jejich obsahu do několika kategorií. Ač se počet a pojmenování kategorií u jednotlivých produktů liší, lze u většiny produktů identifikovat kategorie uvedené dále.
Zatímco u některých kategorií není pochyb o tom, proč by měly být zakázány, u jiných může být tento zákaz značně kontroverzní, protože kromě hrozeb vytvářejí i příležitosti.
- Sociální sítě – (Facebook, MySpace, LinkedIn apod.) k pracovním účelům si dovedu představit jejich využití např. u pracovníků útvaru HR a manažerů za účelem zjištění informací o zaměstnancích a uchazečích o práci. Sociální sítě však mají značný potenciál v oblasti získávání nových zákazníků a budování značky atd.
- Freemail – přístup na freemail všichni zaměstnanci nepotřebují, naprostá většina by měla pro komunikaci používat pouze firemní e-mail. V některých případech však použití firemního mailu není žádoucí, např. za účelem registrace v nejrůznějších diskusních fórech.
- Chat/Instant messaging – velké množství obzvláště mladých zaměstnanců dokáže strávit na chatu spoustu času nesmyslným tlacháním o ničem. Někdy to však bývá obchodní partner nebo zákazník, kdo chce tímto způsobem komunikovat.
- Diskuzní fóra – většina zaměstnanců je nepotřebuje. Ovšem pro mnohé z nich mohou být nepostradatelné, např. pro pracovníky IT, kteří zde mohou najít řešení nějakého problému nebo pro pracovníky marketingu.
- Internetové úložiště (online storage) – upload a download souborů je možné většině zaměstnanců zakázat. Pro bezpečnou výměnu dokumentů např. s obchodním partnerem jsou tady vhodnější řešení, např. Virtual Data Rooms. Nicméně pro některé aktivity může být internetové úložiště naprosto vyhovující.
- Webové aplikace – umožňují např. vytvoření a editaci dokumentu nebo spreadsheetu, ale co je podstatné, takový dokument je možné na daném webu také uložit.
- Blogy – mohou přes ně sice unikat důvěrné informace, ale na druhou stranu mohou zaměstnanci, kteří blogují, propagovat produkty a služby své společnosti.
Následující kategorie může naprostá většina společností zakázat a nemusí je to ani příliš trápit.
- Warez – neexistuje jediný rozumný důvod, proč servery nabízející nelegální software, hudbu a filmy nezakázat.
- Peer-to-peer sítě – přes tyto sítě se často sdílí filmy, hudba, software a často tak dochází k porušování zákona, to je dostatečný důvod, proč je zakázat.
- Pay to surf, placené surfování – není důvod, proč tuto aktivitu u svých zaměstnanců podporovat.
- Erotika a porno – pokud nepracujete ve společností, které v tomto oboru podniká, je možno přístup na tyto weby zakázat.
- Aukce
- Inzertní servery
- E-shopy
- Náboženství
- Alkohol
- Drogy
- Tabákové výrobky
- Zbraně
- Násilí, rasismus
- Sázení
- Hacking – servery s tímto obsahem mohou být cenným zdrojem informací pro pracovníky informační bezpečnosti a bezpečnostní administrátory.
- Proxy servery, anonymizéry – je možné je zakázat, v opačném případě mohou být zneužity k přístupu na zakázané servery.
Pak je tu ještě několik kategorií, u kterých přímo nehrozí, že by návštěvou serverů, které do dané kategorie patří, došlo k narušení bezpečnosti, porušení zákona nebo že by společnost byla vystavena riziku poškození dobrého jména. Spíš se očekává, že se po zakázání těchto serverů zvýší produktivita práce.
- Vyhledávače – vychází se z předpokladu, že když se zakážou, tak zaměstnanci nebudou moci vyhledávat a dostanou se tak jen na stránky, jejichž adresu znají nebo na které vedou z těchto známých stránek odkazy.
- Reklama – většinu zaměstnanců reklama obtěžuje, odvádí jejich pozornost od práce a pro svou práci ji nepotřebují. Snad kromě pracovníků, kteří mají marketing na starost.
- Streaming – TV, rádia, youtube – často zabírají značnou šířku přenosového pásma a odvádí pozornost od práce.
- Herní servery – pokud není např. hraní a recenzování her naplní práce vašich zaměstnanců, můžete je zakázat.
- Zpravodajství
- Finance
- Politika
- Ekonomika
- Počítače a internet
- Vzdělávání
- Zdraví
- Sport
- Kultura
- Jídlo
- Cestování
- Dopravní prostředky
- Rekreace
- Humor
- Charita
- Kariéra
Závěr: Dříve než se rozhodnete některou kategorii zakázat, přihlédněte k předmětu podnikání vaší společnosti, potřebám jednotlivých skupin uživatelů a firemní kultuře. Uvědomte si také, že pokud danou kategorii zakážete, může váš zaměstnanec na dané servery přistupovat z domova a vy se o tom nedozvíte.
ČERMÁK, Miroslav, 2009. Filtrování webu: Jaké weby zakázat a proč?. Online. Clever and Smart. ISSN 2694-9830. Dostupné z: https://www.cleverandsmart.cz/filtrovani-webu-jake-weby-zakazat-a-proc/. [citováno 07.12.2024].
Štítky: filtrování webu
K článku “Filtrování webu: Jaké weby zakázat a proč?” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.
Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.