Filtrování webu: Jaké weby zakázat a proč?

Cílem tohoto příspěvku je zamyslet se nad tím, na jaké weby zakázat zaměstnancům přístup a proč.

Produkty, které se používají k filtrování webu, rozdělují weby na základě analýzy jejich obsahu do několika kategorií. Ač se počet a pojmenování kategorií u jednotlivých produktů liší, lze u většiny produktů identifikovat kategorie uvedené dále.

Web filtering

Zatímco u některých kategorií není pochyb o tom, proč by měly být zakázány, u jiných může být tento zákaz značně kontroverzní, protože kromě hrozeb vytvářejí i příležitosti.

  • Sociální sítě – (Facebook, MySpace, LinkedIn apod.) k pracovním účelům si dovedu představit jejich využití např. u pracovníků útvaru HR a manažerů za účelem zjištění informací o zaměstnancích a uchazečích o práci. Sociální sítě však mají značný potenciál v oblasti získávání nových zákazníků a budování značky atd.
  • Freemail – přístup na freemail všichni zaměstnanci nepotřebují, naprostá většina by měla pro komunikaci používat pouze firemní e-mail. V některých případech však použití firemního mailu není žádoucí, např. za účelem registrace v nejrůznějších diskusních fórech.
  • Chat/Instant messaging – velké množství obzvláště mladých zaměstnanců dokáže strávit na chatu spoustu času nesmyslným tlacháním o ničem. Někdy to však bývá obchodní partner nebo zákazník, kdo chce tímto způsobem komunikovat.
  • Diskuzní fóra – většina zaměstnanců je nepotřebuje. Ovšem pro mnohé z nich mohou být nepostradatelné, např. pro pracovníky IT, kteří zde mohou najít řešení nějakého problému nebo pro pracovníky marketingu.
  • Internetové úložiště (online storage) – upload a download souborů je možné většině zaměstnanců zakázat. Pro bezpečnou výměnu dokumentů např. s obchodním partnerem jsou tady vhodnější řešení, např. Virtual Data Rooms. Nicméně pro některé aktivity může být internetové úložiště naprosto vyhovující.
  • Webové aplikace – umožňují např. vytvoření a editaci dokumentu nebo spreadsheetu, ale co je podstatné, takový dokument je možné na daném webu také uložit.
  • Blogy – mohou přes ně sice unikat důvěrné informace, ale na druhou stranu mohou zaměstnanci, kteří blogují, propagovat produkty a služby své společnosti.

Následující kategorie může naprostá většina společností zakázat a nemusí je to ani příliš trápit.

  • Warez – neexistuje jediný rozumný důvod, proč servery nabízející nelegální software, hudbu a filmy nezakázat.
  • Peer-to-peer sítě – přes tyto sítě se často sdílí filmy, hudba, software a často tak dochází k porušování zákona, to je dostatečný důvod, proč je zakázat.
  • Pay to surf, placené surfování – není důvod, proč tuto aktivitu u svých zaměstnanců podporovat.
  • Erotika a porno – pokud nepracujete ve společností, které v tomto oboru podniká, je možno přístup na tyto weby zakázat.
  • Aukce
  • Inzertní servery
  • E-shopy
  • Náboženství
  • Alkohol
  • Drogy
  • Tabákové výrobky
  • Zbraně
  • Násilí, rasismus
  • Sázení
  • Hacking – servery s tímto obsahem mohou být cenným zdrojem informací pro pracovníky informační bezpečnosti a bezpečnostní administrátory.
  • Proxy servery, anonymizéry – je možné je zakázat, v opačném případě mohou být zneužity k přístupu na zakázané servery.

Pak je tu ještě několik kategorií, u kterých přímo nehrozí, že by návštěvou serverů, které do dané kategorie patří, došlo k narušení bezpečnosti, porušení zákona nebo že by společnost byla vystavena riziku poškození dobrého jména. Spíš se očekává, že se po zakázání těchto serverů zvýší produktivita práce.

  • Vyhledávače – vychází se z předpokladu, že když se zakážou, tak zaměstnanci nebudou moci vyhledávat a dostanou se tak jen na stránky, jejichž adresu znají nebo na které vedou z těchto známých stránek odkazy.
  • Reklama – většinu zaměstnanců reklama obtěžuje, odvádí jejich pozornost od práce a pro svou práci ji nepotřebují. Snad kromě pracovníků, kteří mají marketing na starost.
  • Streaming – TV, rádia, youtube – často zabírají značnou šířku přenosového pásma a odvádí pozornost od práce.
  • Herní servery – pokud není např. hraní a recenzování her naplní práce vašich zaměstnanců, můžete je zakázat.
  • Zpravodajství
  • Finance
  • Politika
  • Ekonomika
  • Počítače a internet
  • Vzdělávání
  • Zdraví
  • Sport
  • Kultura
  • Jídlo
  • Cestování
  • Dopravní prostředky
  • Rekreace
  • Humor
  • Charita
  • Kariéra

Závěr: Dříve než se rozhodnete některou kategorii zakázat, přihlédněte k předmětu podnikání vaší společnosti, potřebám jednotlivých skupin uživatelů a firemní kultuře. Uvědomte si také, že pokud danou kategorii zakážete, může váš zaměstnanec na dané servery přistupovat z domova a vy se o tom nedozvíte.

Pro citování tohoto článku ve své vlastní práci můžete použít následující odkaz:
ČERMÁK, Miroslav, 2009. Filtrování webu: Jaké weby zakázat a proč?. Online. Clever and Smart. ISSN 2694-9830. Dostupné z: https://www.cleverandsmart.cz/filtrovani-webu-jake-weby-zakazat-a-proc/. [citováno 07.12.2024].

Pokud vás tento článek zaujal, můžete odkaz na něj sdílet.

Štítky:


K článku “Filtrování webu: Jaké weby zakázat a proč?” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: