Filtrování webu: Jaké weby zakázat a proč?

Cílem tohoto příspěvku je zamyslet se nad tím, na jaké weby zakázat zaměstnancům přístup a proč.

Produkty, které se používají k filtrování webu, rozdělují weby na základě analýzy jejich obsahu do několika kategorií. Ač se počet a pojmenování kategorií u jednotlivých produktů liší, lze u většiny produktů identifikovat kategorie uvedené dále.

Web filtering

Zatímco u některých kategorií není pochyb o tom, proč by měly být zakázány, u jiných může být tento zákaz značně kontroverzní, protože kromě hrozeb vytvářejí i příležitosti.

  • Sociální sítě – (Facebook, MySpace, LinkedIn apod.) k pracovním účelům si dovedu představit jejich využití např. u pracovníků útvaru HR a manažerů za účelem zjištění informací o zaměstnancích a uchazečích o práci. Sociální sítě však mají značný potenciál v oblasti získávání nových zákazníků a budování značky atd.
  • Freemail – přístup na freemail všichni zaměstnanci nepotřebují, naprostá většina by měla pro komunikaci používat pouze firemní e-mail. V některých případech však použití firemního mailu není žádoucí, např. za účelem registrace v nejrůznějších diskusních fórech.
  • Chat/Instant messaging – velké množství obzvláště mladých zaměstnanců dokáže strávit na chatu spoustu času nesmyslným tlacháním o ničem. Někdy to však bývá obchodní partner nebo zákazník, kdo chce tímto způsobem komunikovat.
  • Diskuzní fóra – většina zaměstnanců je nepotřebuje. Ovšem pro mnohé z nich mohou být nepostradatelné, např. pro pracovníky IT, kteří zde mohou najít řešení nějakého problému nebo pro pracovníky marketingu.
  • Internetové úložiště (online storage) – upload a download souborů je možné většině zaměstnanců zakázat. Pro bezpečnou výměnu dokumentů např. s obchodním partnerem jsou tady vhodnější řešení, např. Virtual Data Rooms. Nicméně pro některé aktivity může být internetové úložiště naprosto vyhovující.
  • Webové aplikace – umožňují např. vytvoření a editaci dokumentu nebo spreadsheetu, ale co je podstatné, takový dokument je možné na daném webu také uložit.
  • Blogy – mohou přes ně sice unikat důvěrné informace, ale na druhou stranu mohou zaměstnanci, kteří blogují, propagovat produkty a služby své společnosti.

Následující kategorie může naprostá většina společností zakázat a nemusí je to ani příliš trápit.

  • Warez – neexistuje jediný rozumný důvod, proč servery nabízející nelegální software, hudbu a filmy nezakázat.
  • Peer-to-peer sítě – přes tyto sítě se často sdílí filmy, hudba, software a často tak dochází k porušování zákona, to je dostatečný důvod, proč je zakázat.
  • Pay to surf, placené surfování – není důvod, proč tuto aktivitu u svých zaměstnanců podporovat.
  • Erotika a porno – pokud nepracujete ve společností, které v tomto oboru podniká, je možno přístup na tyto weby zakázat.
  • Aukce
  • Inzertní servery
  • E-shopy
  • Náboženství
  • Alkohol
  • Drogy
  • Tabákové výrobky
  • Zbraně
  • Násilí, rasismus
  • Sázení
  • Hacking – servery s tímto obsahem mohou být cenným zdrojem informací pro pracovníky informační bezpečnosti a bezpečnostní administrátory.
  • Proxy servery, anonymizéry – je možné je zakázat, v opačném případě mohou být zneužity k přístupu na zakázané servery.

Pak je tu ještě několik kategorií, u kterých přímo nehrozí, že by návštěvou serverů, které do dané kategorie patří, došlo k narušení bezpečnosti, porušení zákona nebo že by společnost byla vystavena riziku poškození dobrého jména. Spíš se očekává, že se po zakázání těchto serverů zvýší produktivita práce.

  • Vyhledávače – vychází se z předpokladu, že když se zakážou, tak zaměstnanci nebudou moci vyhledávat a dostanou se tak jen na stránky, jejichž adresu znají nebo na které vedou z těchto známých stránek odkazy.
  • Reklama – většinu zaměstnanců reklama obtěžuje, odvádí jejich pozornost od práce a pro svou práci ji nepotřebují. Snad kromě pracovníků, kteří mají marketing na starost.
  • Streaming – TV, rádia, youtube – často zabírají značnou šířku přenosového pásma a odvádí pozornost od práce.
  • Herní servery – pokud není např. hraní a recenzování her naplní práce vašich zaměstnanců, můžete je zakázat.
  • Zpravodajství
  • Finance
  • Politika
  • Ekonomika
  • Počítače a internet
  • Vzdělávání
  • Zdraví
  • Sport
  • Kultura
  • Jídlo
  • Cestování
  • Dopravní prostředky
  • Rekreace
  • Humor
  • Charita
  • Kariéra

Závěr: Dříve než se rozhodnete některou kategorii zakázat, přihlédněte k předmětu podnikání vaší společnosti, potřebám jednotlivých skupin uživatelů a firemní kultuře. Uvědomte si také, že pokud danou kategorii zakážete, může váš zaměstnanec na dané servery přistupovat z domova a vy se o tom nedozvíte.

Pokud vás tento příspěvek zaujal, sdílejte ho!
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Print this page
Print

Štítky:


K článku “Filtrování webu: Jaké weby zakázat a proč?” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: