SEO: linkbuilding aneb budování zpětných odkazů

V tomto díle o SEO se podíváme na nejčastější mýty a fakta ohledně budování zpětných odkazů, neboť jejich počet a kvalita podstatně ovlivňuje umístění vaší stránky ve výsledcích vyhledávání.

Jedním z tzv. off-page faktorů, které ovlivňují vaší pozici ve výsledcích vyhledávání je, kolik stránek na vaši stránku odkazuje. Ale nejde jen o počet stránek, ze kterých vede odkaz na vaši stránku, ale především jak kvalitní dané stránky jsou, jaká je jejich návštěvnost a jaký mají tyto pagerank. To zdůrazňuji proto, že spousta SEO expertů se vás bude snažit přesvědčit, abyste si od jejich copywritera nechali napsat PR článek a ten umístili na nějaký PR web, nebo odkaz na svůj web vložili do nějakého katalogu nebo se zapojili do nějakého systému na výměnu odkazů.

PR weby

Pravda je taková, že na PR weby nikdo nechodí, tedy kromě správců a těch, co tam ty PR články vkládají. Přemýšlejte, proč by tam měl vůbec někdo chodit, když je tam bez ladu a skladu hromada článků o všem a o ničem. Takový zpětný odkaz z PR webu nemá prakticky žádnou hodnotu. Jiná situace by nastala, kdyby se z PR webu stal opravdu navštěvovaný portál, jenže to je bohužel jen pouhý sen jejich tvůrců, kteří kromě toho, že umožňují na tomto webu publikovat nejrůznější články, a zakládají další a další weby, tak pro jejich úspěšnost nic jiného nedělají.

Duplicitní obsah

Trochu něco jiného je, pokud jeden svůj opravdu dobrý PR článek umístíte na spoustu dalších webů. Za originál bude vyhledávač považovat ten článek, který zaindexuje jako první. Nemůžete počítat s tím, že tyto linky budou mít nějakou velkou hodnotu. Proč by ji také měly mít, když se na dané stránce nachází naprosto stejný obsah. Něco jiného je, že pokud daný web bude mít výrazně větší návštěvnost, než ten váš, tak si článek na něm přečte více čtenářů, a někteří z nich kliknou na odkaz v něm uvedený a dostanou se tak na vaši stránku, na kterou by normálně nejspíš nezavítali. Problém je, že málokdo vám umožní publikovat na svém webu něco, co už vyšlo někde jinde.

Linkovací farmy

A to samé platí i pro výměnu odkazů. Odkaz na váš web umístěný na webu, který neslouží k ničemu jinému, než jen k odkazování, tzv. linkovací farma, vám nepomůže. Vyhledávače tyto weby penalizují, a to je dobře, protože tyto weby nemají žádnou informační hodnotu, takže není důvod je indexovat a zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Stejně tak pouhé umístění odkazu na váš web na jiném webu mezi spoustou dalších odkazů nemá vůbec takový význam, jak mnozí SEO experti tvrdí. Je to jednouché. Proč by měl vyhledávač nějaký web ve výsledcích vyhledávání upřednostnit jen proto, že na něj vede několik nesourodých odkazů, kdesi v patičce.

Výměna odkazů

Na tomto místě je takové vhodné varovat před zapojením se do nejrůznějších automatizovaných systémů na výměnu zpětných odkazů, které mohou být v delším časovém horizontu kontraproduktivní, neboť mohou být označeny za black hat SEO techniku. Pokud se s někým dohodnete na výměně odkazů, zvažte jeho důvěryhodnost, protože po čase totiž může odkazy na váš web ze své stránky odstranit. Zvažte, na jaký web a jaký odkaz umístíte. Důležité je pochopit, kdo jsou skuteční návštěvníci vašeho webu a jaké jsou jejich potřeby. Je produkt, na který se chcete odkazovat komplement nebo substitut k produktu nebo službě, která je na daném webu nabízena?

Pokud se jedná o komplement, máte velkou šanci se s provozovatelem daného webu na výměně odkazu dohodnout. Ideální je, když odkaz povede z nějakého článku na konkrétní stránku, která nějak souvisí s daným tématem, než z patičky nebo postranního panelu. Proč? Přemýšlejte, kdy jste vy sám kliknul na nějaký odkaz vysázený malým písmem a umístěný mezi ostatními odkazy kdesi v patičce nebo v postranním panelu? Vsadím se, že nikdy, tak proč by měl potom vyhledávač přisuzovat takovému odkazu nějaké plusové body? Jednoduše řečeno, hromada odkazů v patičce nebo postranním panelu je z pohledu získávání zpětných odkazů naprosto k ničemu.

Katalogy

SEO mágové také velice rádi za poplatek nabízí, že vaši stránku zaregistrují do nejrůznějších katalogů. Často se chlubí tím, že jsou schopny stránky klienta přidat až do několika desítek, co desítek, stovek katalogů a budou se vás snažit přesvědčit, že registrace do katalogů je nesmírně důležitá. Samozřejmě, že není a navíc je nesmysl, platit za něco, když je to možné provést zdarma. Katalogy, které požadují registraci za úplatu, slouží čistě jen svým provozovatelům, kteří vydělávají na lidech, kteří věří tomu, že jim registrace v katalogu přinese nějaké výhody. Nepřinese. Opět se zamyslete nad tím, jak takový systém funguje.

Kam většina lidí umístí své odkazy do placeného katalogu nebo do toho, který umožňuje vložení odkazu zdarma? Ovšem, že do toho, který to umožňuje zdarma. Z toho vyplývá, že v takovém katalogu bude i více odkazů, takže pokud už někdo bude v nějakém katalogu něco hledat, tak jedině v takovém, kde bude mít větší šanci, že něco najde. A teď upřímně, když jste vy sami naposled na internetu něco hledali, tak hledali jste v nějakém katalogu nebo jste napsali jednoduše dotaz do vyhledávače jako je seznam nebo google? Tak vidíte. Neříkám, že zařazení do katalogu nemá vůbec žádný smysl, má, ale stačí jen do několika málo a už vůbec není nutné za to platit.

Závěr: V tomto příspěvku jsme si řekli něco o linkbuildingu, příště se podíváme na linkbaiting.

Pokud vás tento článek zaujal, můžete odkaz na něj sdílet.

Štítky:


K článku “SEO: linkbuilding aneb budování zpětných odkazů” se zde nenachází žádný komentář - buďte první.

Diskuse na tomto webu je moderována. Pod článkem budou zobrazovány jen takové komentáře, které nebudou sloužit k propagaci konkrétní firmy, produktu nebo služby. V případě, že chcete, aby z těchto stránek vedl odkaz na váš web, kontaktujte nás, známe efektivnější způsoby propagace.

Přihlášeným uživatelům se tento formulář nezobrazuje - zaregistrujte se.

Jméno:(požadováno)
E-mail:(požadováno - nebude zobrazen)
Web:

Text vaší reakce: